Hoe houd jij het leuk?

In het onderwijs werken bijna 600 duizend mensen. Over het algemeen hebben zij plezier in hun werk. Hoe doen zij dat, terwijl het onderwijs ook onder druk staat? Het Onderwijsblad wil weten wat het werk voor jóu de moeite waard maakt en hoe je het leuk houdt. Antwoord op die vragen helpt wellicht om collega's aan trekken en te behouden. Laat je inspireren door de leraren van het jaar en vul onze enquête in.

Tekst Daniëlla van 't Erve - Redactie Onderwijsblad - - 8 Minuten om te lezen

beeld blij met mijn baan

Typetank

Zoek iets waar je in gelooft en ga ervoor

Magda Pattiiha, docent voortgezet speciaal onderwijs: “Mijn eigen verhaal is verweven in mijn visie op onderwijs. Tot mijn twaalfde woonde ik met mijn familie in een kamp voor Molukkers waar ik opgroeide in een bubbel. We werden weggehouden van alles in Nederland. Pas in de zesde klas ging ik met de andere kinderen naar een Nederlandse basisschool. Daar werden we als groep gezien, terwijl ik sterk de behoefte had om mezelf te laten zien. Werkelijke interesse in de leerling staat daarom bij mij als docent bovenaan. Pas als je verbinding voelt en de veiligheid om te zijn wie je bent, kun je tot leren komen.

Magda Pattiiha, havo-docent vso op het Brederocollege in Breda en leraar van het jaar in het speciaal onderwijs. Beeld: Fred van Diem

Aan kinderen lesgeven was een droom die in 2002 pas werkelijkheid werd toen ik de verkorte pabo-opleiding mocht doen. Daarvoor ontwikkelde ik lesmateriaal over de Molukse taal en cultuur en gaf ik daarin les op de Volksuniversiteit. Na veertien jaar was ik uitgespeeld op de basisschool en maakte ik de overstap naar het voortgezet speciaal onderwijs (vso).

Ik heb mogen proeven aan veel scholen in het speciaal onderwijs, maar het Brederocollege past het best bij me. Hier werkt een geweldig team dat openstaat voor vernieuwing. Zo heb ik het vak studievaardigheden op de agenda gekregen. Daarvoor heb je collega’s en leiding nodig die me de mogelijkheid gaven om dit uit te proberen en verder te brengen. Leerlingen moeten echt nog veel meer bij de hand genomen worden om te leren leren. Het effect hiervan spreekt voor zich en ik zie het als mijn missie om dit uit te breiden naar andere scholen.

Dit is het laatste jaar voor mijn pensioen, maar ik heb nog zoveel plannen. Van betekenis zijn voor kinderen én collega’s geeft mij veel voldoening, net als mezelf blijven ontwikkelen. Vertrouwen is voor kinderen belangrijk, maar ook voor collega’s. Als dat ontbreekt geven ze het op, waardoor uitval op de loer ligt. Zo zonde! Zoek dus iets dat bij je past, waar je in gelooft en ga ervoor. Daar word niet alleen jij, maar ook het onderwijs beter van.”

Je helemaal kunnen richten op goed lesgeven, geeft voldoening
Pieter Uittenbogaard, docent economie Sint Maartenscollege in Voorburg en leraar van het jaar in het voortgezet onderwijs. Beeld: Fred van Diem

Pieter Uittenbogaard, docent economie Sint Maartenscollege in Voorburg en leraar van het jaar in het voortgezet onderwijs. Beeld: Fred van Diem

Economie-docent Pieter Uittenbogaard: “Ik zie het echt als een voorrecht dat ik tieners mag helpen wat wereldwijzer te worden. Over economie valt zoveel interessants te vertellen, dat blijft boeiend. Ik probeer altijd een verhaal te maken dat minstens twee weken als rode draad mijn lessen omspant. Dit jaar staan bijvoorbeeld de Amerikaanse verkiezingen op de agenda. Daarvoor verzamel ik grafiekjes, filmpjes, citaten; ik kan er alles bij halen wat ik wil. Daarmee maak ik het voor de leerlingen aantrekkelijk, maar voor mezelf ook. En tussen neus en lippen door heb ik het dan ook over bronnen. Ik zie het als een stukje opvoeding om ze door dat woud aan desinformatie te leiden.

De Verenigde Staten hebben mijn speciale interesse. Ik ga er regelmatig heen en het heeft inmiddels geleid tot twee boeken. Daarvoor ben ik een dag in de week vrij. Dat is voor mijn werkplezier belangrijk, maar het mooie is dat dit mijn onderwijs ook weer ten goede komt. Maar je hoeft mijn lessen niet te betitelen als een feestje. Soms is het stil, moeten ze hun mond houden en meeschrijven, wat dat betreft ben ik vrij traditioneel.

In de twintig jaar dat ik nu lesgeef, heb ik allerlei onderwijsvernieuwingen voorbij zien komen. Dit zorgt vaak voor onrust, zeker als er geen draagvlak voor is. Een werkgever of ministerie zou docenten hierin beter moeten beschermen. Je helemaal kunnen richten op goed lesgeven, geeft voldoening.

Ik vind het positief dat je de groei die je doormaakt als docent op een gegeven moment terugziet in het salaris. Leerlingen denken steevast dat docenten onder modaal verdienen. Ze hebben echt geen idee. Om de status van ons beroep te verhogen en de jeugd ervoor te interesseren, mogen we best vaker vertellen dat het onderwijs meer dan prima betaald.

Het blijft fantastisch om kinderen vooruit te zien gaan
Cora Posthumus, NT2-leerkracht bij het Taalcentrum Almere en leraar van het jaar in het primair onderwijs. Beeld: Fred van Diem

Cora Posthumus, NT2-leerkracht bij het Taalcentrum Almere en leraar van het jaar in het primair onderwijs. Beeld: Fred van Diem

NT2-leerkracht Cora Posthumus: “Als kind wilde ik al juf worden, maar na mijn opleiding was er geen baan te vinden. Naast mijn werk als psychiatrisch verpleegkundige gaf ik daarom als vrijwilliger taallessen aan volwassenen. Via via kon ik vervolgens gaan lesgeven aan asielzoekerskinderen op Vlieland. Dat doe ik nu 25 jaar, waarvan de laatste 13 jaar op het Taalcentrum.

Het blijft fantastisch om kinderen die geen enkel woord Nederlands spreken en soms nog nooit naar school zijn gegaan, vooruit te zien gaan. Het is maatwerk en gaat bij elk kind anders. Soms zijn het kleine stapjes en spreken ze ineens hele zinnen. Het zijn vooral de kinderen die meer ondersteuning nodig hebben, waar mijn hart naar uit gaat. Als ik een meisje uit Jemen, dat met veel inzet tot leren kwam, nu vloeiend hoor lezen, voel ik me zo ontzettend trots. Het is dankbaar werk.

Goede faciliteiten, zoals een veilige en vertrouwde omgeving, en een fijn team zijn belangrijke factoren voor mijn werkplezier. Ik werk met fantastische collega’s: we doen het werk echt met elkaar en kunnen ook bij elkaar terecht als het even niet gaat. Daarnaast is afwisseling voor mij belangrijk. Met veel plezier heb ik het taalonderwijs aan deze kinderen helpen ontwikkelen. Het is mijn drijfveer om deze kennis door te geven.

Ik haal ook veel voldoening uit het begeleiden van pabo-studenten en beginnende collega’s, waarvoor ik nu de schoolopleidersopleiding doe. Dat stagiaires al kennismaken met deze doelgroep is dubbel winst. Zij komen straks in hun baan deze kinderen misschien weer tegen omdat ze doorstromen naar basisscholen in heel Almere. Die overgang is heel spannend voor ze en dan is het fijn dat er leerkrachten zijn die weten hoe ze hier het beste mee om kunnen gaan. Dat ik hieraan mag bijdragen, vind ik heel waardevol.”

Ik houd van de afwisseling in mijn werk

Lieke Brugman, docent mbo-opleidingen Gespecialiseerd pedagogisch medewerker en Onderwijsassistent, Astrum College in Velp en leraar van het jaar in het mbo. Beeld: Fred van Diem

Mbo-docent Lieke Brugman: "Dat ik nu lesgeef aan studenten die dezelfde mbo-opleiding volgen als ik heb gedaan, vind ik heel leuk. Ik wist al jong dat ik graag met kinderen wilde gaan werken, en heb na het mbo, hbo Pedagogiek gedaan en zowel in de kinderopvang als in de jeugdzorg gewerkt. Het voelt heel waardevol om mijn kennis en ervaring met studenten te delen en hen op te leiden voor het werkveld waar ook mijn hart ligt.

Ik houd van de afwisseling in mijn werk. Ik geef niet alleen les, maar begeleid ook studenten in de beroepspraktijk. Elke week bezoek ik ze tijdens hun stage op een basisschool of in de opvang. Op die manier blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in het werkveld, die je vervolgens ook weer kan doorgeven aan je studenten. Het is echt een win-winsituatie.

Het contact met studenten is de belangrijkste factor voor mijn werkplezier. Ik streef ernaar dat het in de klas gezellig is en dat er een band ontstaat. Dat lukt door mezelf ook open te stellen en oprecht nieuwsgierig te zijn, maar ook doordat de klassen niet te groot zijn. En natuurlijk geeft het voldoening om te zien hoe ze zich ontwikkelen tot professionals.

Aandacht voor het welzijn van studenten én personeel is essentieel. Dat medewerkers hier groepslessen van studenten, zoals yoga, kunnen volgen om zich op te laden, vind ik dan ook heel goed. De samenwerking met fijne collega’s maakt mijn werk ook prettig. Ik ben onderdeel van een heel divers team, waarin jong en oud leren van elkaar. Ik hou ervan om me te kunnen verwonderen en mezelf te blijven ontwikkelen, dus wat dat betreft zit ik in het onderwijs helemaal goed.”

Waarom ben jij blij met je baan?

De knelpunten in het onderwijs kennen we inmiddels wel: het lerarentekort, ziekteverzuim, hoge werkdruk, grote klassen. Maar wat maakt werken in het onderwijs eigenlijk zo aantrekkelijk? En hoe hou je het leuk? Is dat iets wat je zelf doet, of spelen andere factoren hierin een rol? De redactie van het Onderwijsblad is benieuwd naar jouw antwoord op deze vragen. Waarom werk jij met veel plezier als leraar of ondersteuner in het onderwijs?

Help mee de interesse in jouw beroep te vergroten! Deel jouw verhaal