Onderwijs blijft kampioen in burn-out
In geen enkele bedrijfstak is het aantal burn-outklachten zo hoog als in het onderwijs. Dat blijkt uit de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden 2018. Ook de afgelopen jaren stond het onderwijs steevast op de eerste plek.
Bijna een kwart van de werknemers in het onderwijs heeft burn-outklachten, zo blijkt uit het onderzoek van het Centraal Bureau voor Statistiek en TNO onder ruim 60 duizend mensen uit alle bedrijfstakken. Het onderwijs staat in het onderzoek bijvoorbeeld op eenzame hoogte in de categorie ‘emotionele betrokkenheid bij het werk’ en op de allerlaatste plaats bij ‘mogelijkheden om verlof te nemen’. Veel werknemers in het onderwijs voelen zich ‘emotioneel uitgeput’ en ‘leeg aan het einde van de dag’.
Lerarentekort
“Wij doen er als AOb in cao-afspraken alles aan om de werkdruk te verlagen, bijvoorbeeld door het maken van afspraken rondom duurzame inzetbaarheid”, zeggen stafmedewerkers Anissa Khattabi en Marcel Koning. “Maar door het lerarentekort en de steeds groter wordende klassen blijft het dweilen met de kraan open.” Die grotere klassen worden onder andere veroorzaakt door passend onderwijs. “In veel klassen zitten inmiddels één of twee extra leerlingen die anders naar het speciaal onderwijs zouden zijn gegaan.”
Vele handen maken het werk lichter
Volgens Khattabi en Koning is er maar één oplossing voor het hoge aantal burn-outklachten in het onderwijs: meer geld. “Geld voor kleinere klassen en voor het aanstellen van meer leraren, zodat leraren minder lesuren hoeven te draaien. En natuurlijk geld voor salarissen, zodat we het beroep van leraar weer aantrekkelijk maken en er nieuwe collega’s op de markt komen. Vele handen maken licht werk.”