Jouw vakmanschap versterken: het NAPL-project

Streven naar ontwikkelruimte voor leraren

Elk kind en elke leerling heeft recht op kwalitatief goed onderwijs om zich zo goed mogelijk te ontplooien in onze samenleving. Om dit te waarborgen zijn goede, professionele leraren essentieel.  
 
Leraren moeten de tijd en ruimte krijgen om zich te ontwikkelen. Dat moet gebeuren in een goed georganiseerde ondersteuningsstructuur. Wij nemen je mee in de landelijke aanpak waarvoor we ons de komende jaren hardmaken. Aan de hand van vier pijlers vertellen wij je hoe we samen het beroep aantrekkelijker maken en aan beter onderwijs werken. Scrol door en lees verder!

Ik moest erg knokken voor het volgen van een vervolgstudie. De nieuwe cao-afspraken hierover bieden docenten veel steun

Deelnemer algemene ledenvergadering

  Voor elke sector staat in de cao beschreven op hoeveel professionaliseringsruimte jij als werknemer recht hebt. Bekijk jouw cao

Denk mee en laat je stem horen

Het NAPL-project doen we in samenwerking met OCW (Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap), werkgeversorganisaties, lerarenopleidingen en andere vak- en beroepsorganisaties. Het project heeft als doel om voor leraren meer professionaliseringsruimte en -mogelijkheden te creëren. Jouw wensen en behoeftes zijn daarbij belangrijk. Het gaat er immers om dat docenten het beroep aantrekkelijk vinden en gemotiveerd zijn om hun kwaliteiten te verbeteren.

Lees meer over het project

We leggen de doelstellingen van het project uit; die zijn gebaseerd op de vier pijlers. Alle docenten dienen mee te denken en hun visie te delen om de aanpak nog beter te maken.  

Vier pijlers voor het professionaliseren van leraren

Primair Onderwijs

Iedereen verdient onderwijs

Zoals kinderen en jongeren onderwijs mogen genieten, geldt dat ook voor leraren. Zij moeten hun kwaliteiten kunnen versterken om hun rol in het onderwijs zo goed mogelijk uit te voeren. We horen hierover graag de stem van docenten om mee te nemen in de aanpak.

Enquête in het voortgezet onderwijs

We hielden een enquête over het thema professionalisering. Uit de resultaten van ruim vierduizend respondenten blijkt: zij ervaren in meerderheid voldoende autonomie over hun eigen professionele ontwikkeling, maar hebben te weinig invloed op de professionalisering in team- of schoolverband; meer dan de helft van de deelnemers heeft het professionaliseringsbudget dit jaar nog niet uitgegeven, onder andere door tijdgebrek.

Er moet nog veel gebeuren in de aanpak van de professionalisering van leraren, maar er is één ding waarvan ze al een paar jaar gebruik kunnen maken om zichzelf vooruit te helpen in hun opleiding: subsidie.

De helpende hand van een lerarenbeurs

De lerarenbeurs biedt docenten de mogelijkheid voor een extra bachelor- of masteropleiding die voor hen wordt vergoed. Het voordeel van deze regeling is dat leraren zelf deze aanvraag kunnen doen. Ook de werkgever kan een subsidie krijgen om dan een vervanger in te zetten. Hier wordt veel gebruik van gemaakt en dat willen we zo houden!

Veelgestelde vragen

Dat staat voor: nationale aanpak professionalisering van leraren.

De AOb doet dit project in samenwerking met het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en verschillende werkgeversorganisaties, lerarenopleidingen en vak- en beroepsorganisaties.

Het doel ervan is: leraren meer ontwikkelmogelijkheden en -ruimte bieden. Zo kunnen ze hun kwaliteiten versterken en wordt hun beroep aantrekkelijker.

Door middel van dit project kunnen leraren zichzelf ontwikkelen. Dat draagt bij aan beter onderwijs. Daarmee heeft het project ook invloed op het terugdringen van het lerarentekort.

De doelstellingen ervan zijn omschreven in vier pijlers: 

  • Ontwikkelpaden creëren 
  • Een opleidingsregister ontwikkelen 
  • Pilots met co-creatielabs invoeren 
  • Een systeem met kwaliteitsborging ontwikkelen