Bevoegd en bekwaam in het onderwijs

Project herijking bekwaamheidseisen

We moeten leraren en de kwaliteit van het onderwijs beschermen. Daarom willen we jullie betrekken bij de herijking van een bestaand wetsbesluit voor betere bekwaamheidseisen in het onderwijs. Wat moeten leraren minimaal kennen en kunnen om bevoegd les te geven? Hoe kunnen ze hun deskundigheid onderhouden, gelet op de ontwikkelingen in het onderwijs?  
 
Bepaal mee wat beter en anders kan in het primair, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs, rekening houdend met actualiteiten zoals het lerarentekort. Zo buigen we ons over de splitsing van de pabo in twee opleidingen (voor jonge en oude leerlingen) en over de vraag naar eventuele 12+-leerkrachten. Wat betekent dit voor het onderwijs en welke eisen zijn minimaal nodig? 
 
We zijn al druk bezig met het herzien van de eisen. We kunnen je hulp goed gebruiken. Laat je stem horen en schrijf je via de AOb-agenda in voor de lerarenraadplegingen (zoek op 'lerarenbijeenkomst' voor het overzicht van alle bijeenkomsten)!

Hoe helderder de eisen, hoe duidelijker startbekwaamheid wordt afgegrensd en er zicht kan komen op vakbekwaamheid. Draagvlak is daarom cruciaal voor een passend advies

Nadia Hooten, procesbegeleider herijking bekwaamheidseisen

Leraren aan het woord

We werken in dit project samen met verschillende beroepsorganisaties: CNV, platform VVVO, FvOv en BVMBO. En samen met jullie leveren we in maart 2025 een breed en passend advies op aan het ministerie. De AOb vindt het belangrijk dat de leraar hierin een grote stem krijgt.  
 
Dankzij jullie hulp is er een Beroepsbeeld Leraar. De afgelopen twee jaar brachten zesduizend leraren in kaart hoe het echt is om leraar te zijn – en niet hoe het vak door anderen wordt gezien. Een realistisch beroepsbeeld biedt inzicht in de vaardigheden die leraren in alle sectoren dagelijks nodig hebben; het laat zien wat het beroep inhoudt en hoe het zich ontwikkelt. Dat inzicht is cruciaal voor het vernieuwen van de bekwaamheidseisen. Daarom maken wij in dit project gebruik van het Beroepsbeeld Leraar.  

 Lees hier het Beroepsbeeld Leraar

Middelbaar Beroepsonderwijs

Nog meer inspraak

Het traject voor het herijken van de bekwaamheidseisen bestaat uit vier fases: 

Om vanuit leraren tot nog meer inzichten te komen, gebruiken we in fase B een raadplegingstraject om input te verzamelen voor de vernieuwde eisen. Wil je je eigen vak meebepalen? Dat kan! 
 
De raadpleging is opgedeeld in drie onderdelen waarin leraren de mogelijkheid krijgen om hun mening en input te geven voor de bekwaamheidseisen: 

Door middel van dit traject kun jij invloed uitoefenen op je vak en draag je bij aan het onderwijs. Wij hopen dat jij je stem met ons wilt delen. 

Schrijf je in voor de bijeenkomsten

Hiermee houden we ons bezig

Tijdens het opstellen van de vernieuwde bekwaamheidseisen houden we ons bezig met zaken uit het primair, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs. We lichten er twee voor je uit:  
 
Er wordt veel gepraat over de splitsing van de pabo. Het ministerie wil de pabo opsplitsen in twee opleidingen: de ene voor lesbevoegdheid voor jonge kinderen, de andere voor oudere kinderen. Daarbij spelen vragen zoals: Hoe bepaal je de grens tussen jong en oud? Wat betekent deze splitsing voor het lerarentekort?  

HR Algemene Onderwijsbond Hoofddorp 6453
29112022 1471

We stellen de bekwaamheidseisen op om te kunnen garanderen dat iemand die voldoet aan de eisen bekwaam is om te starten in het beroep. Het is daarom van belang dat een grote wijziging in de opleiding, de splitsing van de pabo, aansluiting vindt bij de herijking van de eisen. Zo ontstaat er duidelijkheid voor (beginnende) leraren en kijken we naar wat het beste is voor basisschoolleerlingen en de kwaliteit van het onderwijs. Hiervoor kunnen we jouw mening goed gebruiken.  

Lees meer over de splitsing van de pabo

Bepaalde doelgroepen hebben behoefte aan 12+-leerkrachten, docenten die generiek zijn opgeleid. Leraren staan soms voor klassen met meerdere niveaus en geven meer vakken dan waartoe ze opgeleid zijn. De vraag is of dit mag en kan.  

De bevoegdheden in het bevoegdhedenstelsel verschillen flink per sector. Deze verschillen worden in kaart gebracht door de Landelijke Werkgroep Bevoegd en daarna overhandigd aan de lerarenorganisaties, waaronder dus de AOb. Dit inzicht kan goed worden gebruikt voor het vernieuwen van de eisen. 

29112022 1011

Veelgestelde vragen

In de sectorwetten staat beschreven dat de wettelijke bekwaamheidseisen voor het onderwijs elke zes jaar moeten worden herijkt. Dit keer gaat de AOb samen met vier andere beroepsverenigingen én de leraar zelf eisen opstellen die beschrijven wat een leraar minimaal moet kennen en kunnen om bevoegd les te geven.

De eisen dienen als ijkpunten voor opleiding en bekwaamheidsonderhoud van leraren. De eisen moeten om de zes jaar worden herzien, zodat ze passend blijven voor ontwikkelingen in het onderwijs. Bijvoorbeeld nieuwe lessystemen en andere wet- en regelgeving.

Leraren én vier andere vakbonden helpen mee met het herijken van de eisen, die toegespitst worden op het Beroepsbeeld Leraar. We hebben een raadplegingstraject om input van leraren te verzamelen.

Het beroepsbeeld is geschetst door duizenden leraren en geeft duidelijk weer wat het leraarschap inhoudt. Het is er voor en door leraren.

Het traject bestaat uit drie verschillende fases: 

  • vijf meedenksessies voor een denktank bestaande uit vijfenveertig leraren;  
  • drie bijeenkomsten voor stakeholders en belanghebbenden;
  • twintig bijeenkomsten voor leraren die geen lid zijn van de denktank.