Minister: ‘Meld druk om cijfers op te hogen bij inspectie’
Leraren die druk voelen om hogere cijfers te geven, moeten zich melden. Eerst binnen de school zelf, en als dat niet helpt, bij de inspectie. Dit gaf demissionair onderwijsminister Mariëlle Paul gisteren als antwoord op vragen vanuit de Tweede Kamer naar aanleiding van het onderzoek van het Onderwijsblad naar autonomie.
“Het is echt onbestaanbaar en onacceptabel dat leraren onder druk worden gezet om met cijfers te sjoemelen”, zei minister Paul gister tijdens het Vragenuur in de Tweede Kamer. Verschillende Kamerleden stelden vragen naar aanleiding van het onderzoek: Druk op cijfers leidt tot fraude. Zo wil Kamerlid Lisa Westerveld (GroenLinks) net als Peter Kwint (SP) weten wat de minister gaat doen om de docent te beschermen tegen de druk, waarbij ouders soms zelfs naar de rechter stappen.
“Van die juridisering wordt niemand beter”, zei Paul. Ze denkt alleen niet dat er ‘breed sprake is’ van oneigenlijke druk op leraren. “Maar elke druk die oneigenlijk wordt uitgeoefend is al te veel.” Vandaar haar oproep aan leraren om dit – als het gesprek op school niets oplevert - direct bij de inspectie te melden. “Dat is namelijk de enige manier waarop die signalen bij mij komen.”
Elke druk die oneigenlijk wordt uitgeoefend is al te veel
D66-Kamerlid Kiki Hagen noemde de financiering op basis van aantal leerlingen (lumpsum) een ‘perverse prikkel’ waardoor scholen negatieve publiciteit mijden, iets wat ook uit het onderzoek blijkt. Op haar suggestie om leraren meer zeggenschap te geven over de besteding van het geld, antwoordde Paul dat dit terugkomt in het interdepartementaal beleidsonderzoek (ibo) later dit jaar, maar dat ze vooralsnog niks aan de lumpsumfinanciering gaat veranderen.
De VVD heeft vandaag schriftelijke Kamervragen ingediend. Zo vraagt de partij of de minister het risico voor de kwaliteit van het onderwijs ziet, of ze nader onderzoek wil doen en wat ze gaat doen om ervoor te zorgen dat docenten hun zelfstandigheid in het beoordelen van onderwijsprestaties terugkrijgen.
Herkenning
De AOb krijgt veel reacties van docenten die zich in de druk om cijfers op te hogen herkennen. ‘Het speelt al jaren. Ook ik werd gedwongen hieraan mee te werken, ik weigerde dat. Dat heeft voor mij grote gevolgen gehad, zoals een burn-out en een vervroegd pensioen”, mailt een vmbo-docent. Ook in de media laten docenten zich horen. Op het bericht in het AD reageerden 80 lezers, waaronder een docent Frans: 'Klopt helemaal! Ik kreeg regelmatig te maken met mentoren en coördinatoren als ik een 2 of een 3 had gegeven voor een proefwerk (..) Leerlingen moesten sowieso altijd een herkansing krijgen bij een onvoldoende, dus de verleiding om voor de eerste kans niet te leren was groot. Tot slot mocht er op het rapport niet lager dan een 4 gegeven worden en liever minstens een 5.'
Het speelt al jaren
'Ik heb voor een eindtoets een opleidingsmanager horen zeggen: ‘Ik wil geen onvoldoendes zien’. Belachelijk', zegt een leraar Nederlands, een van de 3749 deelnemers aan de 'stelling van de dag', hierover in de Telegraaf. Bijna alle stemmers maken zich zorgen over de kwaliteit van het onderwijs. Bijna 90 procent vindt de druk onacceptabel en zou graag het onderwijssysteem van voor de lumpsumfinanciering terugzien. “Ook het salaris werd toen door de overheid betaald, waardoor leraren een sterkere positie had tegenover het schoolbestuur”, legt AOb-bestuurder Jelmer Evers uit. “Er is bijna geen ander land waar de marktwerking zover is doorgeschoten als hier. De autonomie van de leraar is weliswaar wettelijk vastgelegd, maar die wordt met voeten getreden. Dit moet echt anders”, zegt Evers die benadrukt hoe belangrijk het daarom is dat leraren zich verenigen.
Lees ook: Geef de leraar ruimte en vertrouwen
Samen bereiken we meer! Sluit je aan bij de AOb