Laat ons lesgeven!

Zullen we je op de hoogte houden?

Ja, houd mij vrijblijvend op de hoogte van het verloop van deze actie en de cao-onderhandelingen.   Geef hier je mailadres op

Laat ons lesgeven!

Wij willen dat het vak van docent in het voortgezet onderwijs weer aantrekkelijk wordt. Geef ons :

  • Kleinere klassen (en beloon ons met meer tijd voor voor- en nawerk bij grotere klassen).
  • Een maximaal aantal lesuren (en beloon ons met een hogere opslagfactor bij méér lesuren)
  • En vooral: minder taken die niets met lesgeven te maken hebben.

Zo maken we het vak weer aantrekkelijk!

 

(Meer weten? Hier het werkdrukvoorstel van de vakbonden, dat de werkgevers hebben afgewezen)

Volg hier het webinar op woensdag 2 oktober van 19.30 uur tot 20.30 uur

Ons vak staat onder druk

Het vak van leraar in het voortgezet onderwijs staat onder druk! Het lerarentekort wordt steeds nijpender. Veel startende collega’s verlaten binnen 5 jaar het onderwijs. Collega's hebben last van burn-out klachten. Dit raakt niet alleen de leraar: jongeren lezen steeds slechter en Nederland zakt op de PISA-lijsten. Het is crisis in ons voortgezet onderwijs. 


Wij willen dat het vak van leraar en schoolleider weer aantrekkelijk wordt, door een goed salaris, voldoende tijd om ons vak te beoefenen en ons te professionaliseren. Wij willen tijd voor leerlingen en voor ons vak.

laat ons lesgeven Hersteld
laat ons lesgeven Hersteld2 v2

Onze aanpak:

  • Laat ons lesgeven
    Lesgeven is een prachtig beroep, waarin we dagelijks een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van onze leerlingen. Helaas hebben we vaak teveel werkzaamheden op ons bord, waardoor de kern van het werk - aandacht voor leerlingen, het ontwikkelen van goede lessen en professionele groei - in het gedrang komt. Om ons beroep aantrekkelijk en uitvoerbaar te houden, moeten er zaken van het bordje af.  
  • Minder lesuren 
    Minder lesuren per week voor docenten, zodat wij meer tijd hebben om lessen goed voor te bereiden en leerlingen te helpen die extra ondersteuning nodig hebben. We willen maximaal 22 startmomenten per week, dit moet een landelijke afspraak worden om gelijkheid en werkdrukvermindering overal te waarborgen. En moeten we méér lesuren draaien? Pas dan ook de opslagfactor aan.
  • Meer tijd voor voor- en nawerk  
    De opslagfactor verschilt per school, dat betekent dat je op de ene school veel meer tijd krijgt dan op de andere school voor het voorbereiden van de lessen en voor alle andere taken die bij het lesgeven horen. We willen een minimum opslagfactor van 0,7 voor vastleggen zodat elke collega, op welke school dan ook, voldoende tijd heeft om het werk goed te kunnen doen. 
  • Minder leerlingen per klas  
    De klassen in het vo zijn vaak overvol, waardoor leraren te weinig tijd hebben om alle leerlingen de aandacht en begeleiding te geven die ze nodig hebben. Zo’n volle klas leidt dus tot een verminderd leerresultaat van leerlingen, en tot meer werkdruk voor de docent door extra nakijkwerk en oudercontacten. Kleinere klassen zijn essentieel voor goed onderwijs. En zijn de klassen toch groter? Beloon ons daar dan voor. 

Zonder deze oplossingen zal de crisis in het onderwijs alleen maar verergeren. Ze vormen de absolute ondergrens om ons prachtige beroep aantrekkelijk te houden, onze collega's duurzaam voor het onderwijs te behouden, nieuwe krachten aan te trekken en herintreders weer te enthousiasmeren voor het mooie vak van leraar.  

Deze drie maatregelen zijn de pijlers van onze inzet voor de nieuwe cao en ook daarna stoppen we niet om dit voor elkaar te krijgen. We hebben jou hiervoor nodig. Wil je weten hoe je kunt bijdragen en wil je op de hoogte worden gehouden van de ontwikkelingen? Sluit je aan en laat je mailadres achter.

laat ons lesgeven Hersteld1

Steun de actie, hang een poster op of deel flyers uit!

Samen sterk onderwijs

Met ruim 80 duizend leden is de AOb de grootste onderwijsvakbond van Nederland. We komen op voor de belangen van onze leden in alle onderwijssectoren: van het primair onderwijs tot en met universiteiten.