PO
VO

Zo voorkom je polarisatie in de klas

Oorlogsgeweld, aanslagen of een politieke moord: op hun mobieltje krijgen kinderen razendsnel heftige beelden binnen. Emoties lopen op. Hoe bespreek je dit soort onderwerpen in de klas? En wat doe je, als leraar of ondersteuner, met je eigen mening en gevoelens?

Tekst Joëlle Poortvliet - Redactie Onderwijsblad - - Minder dan een minuut om te lezen

Het conflict tussen Israël en Hamas is het jongste voorbeeld. Na het geweld van begin oktober 2023 verschenen afschuwelijke foto’s en filmpjes op sociale media, ook op de tijdlijn van docent Nederlands Marjolein Mantelaers.

Ze kreeg buikpijn van wat er in de wereld gebeurde: “Ik dacht: als dit mij al zo aangrijpt, hoe zit het dan met mijn leerlingen?” Tegelijk werd ze onzeker: “Hoe ga ik dit gesprek aan? Want alles wat ik zeg kan slecht vallen.”

Mbo-docent en televisiemaker Karim Amghar ging ook meteen ‘aan’ toen het mis ging in Israël en op de Gazastrook. Hij maakte een lesbrief die binnen een paar weken tienduizenden keren werd gedownload: zestien pagina’s, waarin het woord ‘conflict’ of ‘oorlog’ niet voorkomt (zie tip 3).

De les had net zo goed kunnen gaan over de aanslag op Charlie Hebdo (2015) of de moord op Samuel Paty (2020), vertelt Amghar. “Zodra je hier iets over maakt, is het een potentieel mijnenveld. En tegelijk zijn het de beste casussen om te testen hoe wij ervoor staan als samenleving. En dus ook als mini-samenleving op school.”

Zeven tips