VO

Helemaal hulpeloos zijn brugklassers natuurlijk niet. Maar met een brein dat nog volop in ontwikkeling is, hebben pubers hun mentor hard nodig om een goede start op de middelbare te maken. 

Tekst Tekst Mandy Pijl - Beeld: Typetank - - Minder dan een minuut om te lezen

Zo help je bruggers het hoofd boven water houden

Wie brugklassers wegwijs maakt, doet dat het beste stap voor stap. Dat zegt Hanneke Verbruggen, theoriedocent en professioneel organizer van het Pro College voor praktijkonderwijs in Boxmeer. Wie verwacht dat leerlingen vanzelf wel met het lesrooster kunnen omgaan, vraagt om problemen, om welke onderwijsvorm het ook gaat. “Kijk er samen naar”, zegt ze. “Wat staat er nou allemaal op en wat betekent dat? Welke materialen heb je voor welke les nodig?”

Wat zo vanzelfsprekend lijkt, is dat voor pubers vaak helemaal niet. “Op onze school hebben leerlingen twee kluisjes, één voor de theorievakken en één voor de praktijkvakken. Dat losse sleutels helemaal niet handig zijn en dat ze een sleutelhanger nodig hebben, moet ik ze echt uitleggen. En dat ze bij het inpakken eerst de boeken in hun tas moeten doen en pas daarna hun banaan en boterham - en niet andersom.”

Zachte landing

Docent Hanneke Verbruggen schreef Handig! Organizen, een werkboek voor leerlingen van het praktijkonderwijs. Het boek moet leerlingen helpen bij de overgang naar het voortgezet onderwijs. Mentoren kunnen het inzetten aan het begin van het nieuwe schooljaar. 

Op het Stanislascollege van Annette van Oosten biedt men brugklassers in de eerste periode het programma ‘De zachte landing’ waarin extra aandacht is voor groepsvorming, plannen en leren leren. Leerlingen krijgen voor bijna elk vak een oefentoets om bekend te raken met de manier van toetsen. Cijfers tellen in die periode niet of nauwelijks mee. 

Volg het gratis AOb-wetenschapscollege 'De leraar, zelfregulatie en het tienerbrein' door neuropsycholoog Jelle Jolles op woensdagavond 25 september Meld je aan