Verkeersregels beklijven met virtual reality
De dr. A. van Voorthuysenschool in Rotterdam zet virtual reality in tijdens de lessen. Zo krijgen zeer moeilijk lerende kinderen verkeersregels onder de knie en bereiden ze zich voor op een spannende achtbaanrit in de Efteling.
"Wow", roept een jongen die zijn virtual reality-bril met beide handen stevig vasthoudt en om zich heen kijkt. Op de vraag of het verkeerslicht al op groen staat, zegt hij hardop ‘nee’ en hij blijft rustig wachten tot het zo ver is. De VR-verkeersles is speciaal ontwikkeld voor leerlingen van de dr. A. van Voorthuysenschool die in Rotterdam zmlk-onderwijs verzorgt, de afkorting staat voor zeer moeilijk lerende kinderen.
“Onze leerlingen leren langzaam en maken kleine stapjes, waarvoor veel herhaling nodig is”, legt directeur Mariëtte Merkelbach uit. “Ze leren vooral door zelf te ervaren en praktisch bezig te zijn. Omdat reguliere methodes meestal niet geschikt zijn, zijn we altijd op zoek naar passend lesmateriaal.”
Om kinderen voor te bereiden op een plek in de maatschappij, is veel oefenen in de praktijk nodig, maar dit is niet altijd haalbaar
“We zijn beiden ict-minded”, vult Desiree van den Bemt, onderwijsassistent en ict-coördinator, aan. Naast tablets en digiborden beschikt de school daardoor nu over een interactieve vloer, waarop leerlingen leren door te bewegen. Van den Bemt: “En toen VR hot werd, vroegen we ons af hoe we dit zouden kunnen inzetten.”
Zmlk-onderwijs richt zich met name op praktische zelfredzaamheid. “Om kinderen voor te bereiden op een plek in de maatschappij, is veel oefenen in de praktijk nodig, maar dit is niet altijd haalbaar”, vertelt Merkelbach. “Virtual reality kan die beleving wel mogelijk maken.” VR simuleert namelijk een wereld in 3D waardoor je de deur niet meer uit hoeft. Ze dachten al snel aan het verkeer als onderwerp. Met VR kunnen kinderen de film en bijbehorende vragen eindeloos herhalen, waardoor verkeersregels beter beklijven.
Stoer
Ze vonden ict-bedrijf Edumersive bereid hen voor een schappelijke prijs te helpen bij het maken van de film. De ict’ers ontwikkelden bovendien een eenvoudig programma waarmee de school zelf filmpjes kan monteren, vragen kan invoegen en leeropbrengsten kan bijhouden. Met de
aanschaf van zeven stevige standalone VR-brillen konden ze van start. “Sommige kinderen hadden in het begin wel wat problemen met hun evenwicht en anderen dachten dat ze de mensen in het beeld echt iets konden vragen”, herinnert Merkelbach zich. Van den Bemt: “Maar allemaal vonden ze het leuk en vooral heel stoer om te doen.”
Het mooie is dat ze helemaal opgaan in het filmpje, terwijl ze in de klas vaak snel afgeleid kunnen zijn.
De verkeersles gaat over de route tussen school en de supermarkt, waar kinderen zelf wekelijks boodschappen halen voor de lunch. Daarvoor moeten ze een vrij drukke weg met verkeerslichten oversteken, die ook in de film te zien is. Ze krijgen vragen te horen, die ze kunnen beantwoorden door met hun ogen naar het antwoord te kijken. Ze krijgen daarop meteen feedback en ook als ze bij de winkel aankomen, het einde van de film, krijgen ze te horen hoe ze het hebben gedaan. “Kinderen vinden het fantastisch, willen het heel vaak herhalen en vragen er zelf om”, zegt Van den Bemt. “Het mooie is dat ze helemaal opgaan in het filmpje, terwijl ze in de klas vaak snel afgeleid kunnen zijn.”
Na een tijd filmde ze leerlingen op weg naar de supermarkt. “Je ziet dat ze verkeersborden
herkennen, dat ze goed naar links en rechts kijken en de plek kiezen waar ze het beste kunnen oversteken”, zegt ze. “Echt heel erg mooi.”
Inmiddels wordt de VR-bril vaker ingezet. Ze bereiden kinderen met autisme ermee voor op spannende activiteiten, zoals een schoolreisje naar de Efteling. Van den Bemt: “Door filmpjes van internet over de achtbanen te laten zien, weten ze al wat ze kunnen verwachten.”
Trams en bussen
Een volgend onderwerp is de overgang naar het voortgezet speciaal onderwijs, dat op een andere locatie zit. “Het is een heel gedoe met trams en bussen om er te komen, dus vaker dan één bezoekje lukt niet”, vertelt Merkelbach. “Om kinderen toch goed voor te bereiden, willen we een rondleiding filmen zodat ze met VR dit vaker kunnen beleven.”
Om kinderen toch goed voor te bereiden, willen we een rondleiding filmen zodat ze met VR dit vaker kunnen beleven.
“Het team heeft talloze ideeën die allemaal vertaald kunnen worden”, vertelt Van den Bemt. Van hoe moet je koffie zetten tot omgaan met pestgedrag, en wellicht het laten ontspannen van kinderen met autisme die onrustig zijn. VR is een aanrader voor elke school, denken ze. Merkelbach: “Het mooie is dat het ict-bedrijf een platform heeft ingericht waar scholen hun filmpjes en lessen kunnen delen.” Van den Bemt: “Het enige wat je verder nodig hebt, zijn een camera, laptop en VR-brillen en je kunt aan de slag.”
Meer weten? Mail de school.