Tweede Kamer: onbevoegd voor klas geldt niet als onderwijstijd
Als iemand zonder lesbevoegdheid voor een klas of groep staat gelden die uren niet als onderwijstijd. Dat heeft de Tweede Kamer afgelopen nacht beslist door een motie van Lisa Westerveld van GroenLinks aan te nemen. “Een mooie beslissing, waarop wij ook op hebben aangedrongen”, zegt AOb-voorzitter Eugenie Stolk.
Het voornemen om de inzet van onbevoegden te laten meetellen als onderwijstijd was onderdeel van een noodplan om de tekorten aan leraren te bestrijden. Volgens dat plan mochten onbevoegden ongeveer een dag per week voor de klas staan op basisscholen in Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht en Almere. Dit mag omdat in deze steden de nood het hoogst is. “De inzet blijft dat leerlingen vijf dagen onderwijs krijgen van bevoegde docenten”, verklaarde minister Slob, “maar we komen soms in situaties terecht waarin dat niet mogelijk is. Het lerarentekort is een grote strijd.”
Er moet écht bijgehouden worden hoeveel onderwijstijd er ingevuld kan worden met bevoegde leraren, zodat het lerarentekort eindelijk in volle omvang zichtbaar wordt
De AOb heeft principiële bezwaren tegen het plan. In een ingezonden brief in het Algemeen Dagblad deden AOb-voorzitter Eugenie Stolk en Jan van de Ven van het Lerarencollectief een oproep aan de Tweede Kamerleden om de minister tot de orde te roepen. Volgens hen is de vraag: ‘Gaan we experimenteren of investeren’?
Belonen
Ook Kamerlid Lisa Westerveld (GroenLinks) toonde zich kritisch, en vroeg zich af waarom er niet gekozen is om het vak aantrekkelijker te maken door onderwijspersoneel beter te belonen, of door mensen met een onderwijsdiploma terug naar de klas te halen.
Marathonzitting
In een brief aan de Kamer pleitte de AOb er in elk geval voor om de uren voor onbevoegden niet met de onderwijstijd mee te tellen, zodat het lerarentekort niet wordt verdoezeld. Kamerlid Westerveld diende hier een motie over in die vannacht, in een marathonzitting vóórdat de Kamer op reces gaat, is aangenomen.
Houtje-touwtje
“Een mooi resultaat”, vindt Stolk. “En nu is het belangrijk dat ook écht bijgehouden wordt hoeveel onderwijstijd ingevuld kan worden door bevoegde leraren, zodat de hoogte van het lerarentekort eindelijk in volle omvang zichtbaar wordt.” Uit onderzoek in enkele grote steden bleek onlangs namelijk dat het lerarentekort daar nog hoger is dan volgens de officiële cijfers. Dit omdat de 'verborgen vacatures'- tekorten op de werkvloer die houtje-touwtje worden opgevangen, onder andere door onbevoegden - niet worden meegeteld.