PO

Terug in de bubbel

Armand Kertzman, fotograaf en leerkracht, documenteert in coronatijd het leven op basisschool de Wingerd in Roosendaal. Tot 16 december 2020 bood school leerlingen een ontsnapping, vertelt hij.

Tekst Michiel van Nieuwstadt - - 2 Minuten om te lezen

armandfeatured

Armand Kertzman

Naast zijn baan als leerkracht voor groep 8 van basisschool de Wingerd in Roosendaal, volgt Armand Kertzman een opleiding aan de Rotterdamse fotovakschool. In de vorm van een fotodocumentaire legt hij vast wat er tijdens de coronacrisis op zijn school gebeurt.

“De foto’s moeten een herkenbaar verhaal vormen”, vertelt Kertzman. “Ik wil laten zien dat er ondanks de maatregelen nog steeds veel plezier zit in de kinderen. Ze hebben een enorm aanpassingsvermogen.”

Ingrijpend veranderd

School bood kinderen tot op zekere hoogte een ontsnapping, zegt hij. “Als je de school binnengaat, dan stap je in een wereld die doorgaat. Al is die wereld ingrijpend veranderd natuurlijk, met vergaderingen via Microsoft Teams, ouders die de school niet meer binnen mogen komen, voortdurend handenwassen en tafels schoonmaken.”

Armand Kertzman legde voor zijn fotografie-opleiding drie fases van de coronacrisis vast: ‘fear’, ‘living in a bubble’ en ‘free at last’. Met de tweede lockdown werd de foto van zijn 17-jarige dochter weer actueel.

Naast angst, werkdruk en onzekerheid heeft de coronacrisis op de Wingerd ook mooie dingen gebracht, vertelt Kertzman. “Voorheen zag je dat ouders zelfs tot en met groep 7 nog met hun kinderen meeliepen naar de klas. We ontmoedigden dat, maar verbieden wil je het niet. Vanaf groep 6 proberen we in het kader van zelfstandigheid de kinderen alleen de school in te laten komen. Nu zie je kleuters al alleen binnenkomen. Ze worden sneller zelfstandig.”

Zelfstandigheid

De Wingerd maakt met leerlingen door de jaren heen ‘kindrapporten’ waarin leerlingen zichzelf typeren, tekenen of in een cirkel aangeven hoe ze scoren op eigenschappen als zelfstandigheid en zelfvertrouwen. “Mijn indruk is dat veel kinderen in mijn groep 8 nu verder zijn dan in de jaren ervoor”, zegt hij. “Dat zie je terug in de rapporten doordat ze zichzelf gemiddeld meer aan de buitenkant van de cirkel situeren.”

Met zijn team probeert Kertzman er in crisistijd het beste van te maken. “Veel kan niet doorgaan, of moet anders, maar we proberen tegelijkertijd zoveel mogelijk te behouden. Het kamp van groep 8 kon eind vorig jaar niet doorgaan. Daarom kozen we ervoor om de kinderen op school te laten slapen. In plaats van activiteiten in de bossen hadden we een survivaltocht op het schoolplein. Na afloop waren de kinderen ervan overtuigd dat ze het mooiste schoolkamp uit de geschiedenis hadden beleefd.”

Lees ook: 'Ondersteuners helpen onderwijs de crisis door'