Staatssecretaris Paul bestendigt focus op basisvaardigheden
In een brief aan de Tweede Kamer komt staatssecretaris Mariëlle Paul vandaag met een eerste aanzet voor een Herstelplan voor het primair en voortgezet onderwijs. De focus moet nog meer komen te liggen op lezen, schrijven en rekenen. Paul maakt hiervoor geen extra middelen vrij.
De onderwijskwaliteit moet weer in de lift komen door zo snel mogelijk het vernieuwde curriculum voor lezen, schrijven en rekenen op de lerarenopleidingen te implementeren, schrijft de staatssecretaris. Scholen moeten de leermiddelen vervangen, er moeten betere toetsen op lezen, schrijven en rekenen komen en leraren moeten worden bijgeschoold. “Er is geen kind ooit slimmer geworden van goede toetsen, wel van goede leraren”, reageert AOb-voorzitter Thijs Roovers.
Te enge blik op wat goed onderwijs is
In een reactie op de Kamerbrief van Paul laten de sector- en werknemersorganisaties, waaronder de AOb, weten dat zij vinden dat de brief getuigt van ‘een te enge blik op wat goed onderwijs is’. Zij vragen aandacht voor de bredere opdracht voor het onderwijs. ‘Juist ook omdat daar de grootste winst is te behalen op gebied van basisvaardigheden. Scholen werken naast leerprestaties op deze vaardigheden aan persoonsvorming, socialisatie, burgerschap en kansengelijkheid. Lezen, schrijven en rekenen zijn in de schoolpraktijk vaak ingebed in andere vakgebieden en activiteiten.’ Roovers: “Denken dat je tijdens een les beeldende vorming niet werkt aan taal en rekenen, is echt iets voor mensen die niet uit het vak komen.”
Paul wil met het Herstelplan een basis leggen voor het onderwijsbeleid van de komende jaren. De PO- en VO-raad, AVS, AOb, CNV en FvOv juichen de intentie van Paul toe om tot een gezamenlijke langjarige aanpak te komen. Dit sluit aan bij de eerdere oproep uit de sectoren zelf om te komen tot een Deltaplan voor het onderwijs op basis van heldere, realistische doelen.
Structurele bekostiging is voorwaarde voor Herstelplan
Maar de organisaties uit het primair en voortgezet onderwijs zijn sceptisch: voor de plannen van Paul zijn geen extra middelen beschikbaar. Sterker: het kabinet-Schoof legt het onderwijs een grote bezuiniging op. Wel schrijft Paul dat zij de subsidies die er nu zijn om te komen tot betere basisvaardigheden, om wil zetten in structurele bekostiging. Voor de sectoren is dit een voorwaarde om te komen tot een herstelplan. ‘Afspraken in het Herstelplan over basisvaardigheden kunnen pas écht ingaan op het moment dat alle scholen beschikken over in ieder geval een deel van de beschikbare middelen voor basisvaardigheden en per volgend schooljaar weten waar ze structureel de komende periode van ten minste tien jaar op kunnen rekenen’, schrijven zij in hun reactie. De AOb dringt al lange tijd aan op structurele bekostiging in het onderwijs. Het Onderwijsblad telde vorig jaar maar liefst 57 verschillende subsidieregelingen voor het primair en voortgezet onderwijs. Dit staat het maken van plannen voor de lange termijn in de weg.
Komend voorjaar wil Paul haar Herstelplan hebben uitgewerkt, samen met de organisaties uit het veld, waaronder de AOb. Daarna wil ze het presenteren aan de Tweede Kamer.