Scholen zoeken personeel: bijna 4900 vacatures in basis-, voortgezet en speciaal onderwijs
Scholen zijn deze zomer massaal op zoek naar onderwijspersoneel. Op 31 juli stonden er in het primair en voortgezet (speciaal) onderwijs 4852 vacatures open, zo blijkt uit nieuwe cijfers die het Onderwijsblad opvroeg bij onderwijsvacaturebank MeesterBaan.
Op de drempel van het nieuwe schooljaar is het lerarentekort pijnlijk voelbaar. Het gros van de vacatures betreft onderwijsgevende functies. Scholen zijn onder meer op zoek naar 946 groepsleerkrachten, 352 docenten Nederlands, 264 docenten wiskunde en 152 docenten Engels.
Bovenop de bijna 4900 vacatures in het funderend onderwijs telt het mbo ook nog 550 vacatures. Dat zijn er bijna 150 meer dan vorig jaar op 31 juli. De meest gezochte functie in het mbo is docent Nederlands.
Top 7 vacatures op 31 juli 2024
Groepsleerkracht | 946 |
Docent Nederlands | 352 |
Docent Wiskunde | 264 |
Onderwijsassistent | 188 |
Docent Engels | 152 |
Docent Biologie | 128 |
Docent Lichamelijke opvoeding | 126 |
De laatste drie weken van juli werden er nog tweeduizend onderwijsvacatures geplaatst. Daardoor ligt het aantal openstaande vacatures eind juli een stuk hoger dan de 3200 waarvan het ANP vorige maand melding maakte.
De cijfers van MeesterBaan voeren terug tot 2016. Ze laten de oplopende tekorten in het onderwijs in de afgelopen acht jaar duidelijk zien. Alle onderwijssectoren samen zochten op 31 juli 2018 nog 1400 medewerkers, op dezelfde dag in 2022 een kleine 4000 en dit jaar komt de teller op bijna 5500.
Bijna 5500 vacatures in alle onderwijssectoren
Basis- en voortgezet onderwijs | 4345 |
Sbo en (voortgezet) speciaal onderwijs | 507 |
Totaal funderend onderwijs | 4852 |
Mbo | 550 |
Hoger onderwijs | 85 |
“Duidelijk is dat het steeds lastiger is geworden voor scholen om een passende docent te vinden. Scholen zien zich gedwongen om creatieve oplossingen te vinden voor de grote personeelstekorten”, aldus Ian den Besten van MeesterBaan. “We zien ook dat meer scholen een extern wervingsbureau inschakelen als ze een vacature maar niet vervuld kunnen krijgen.”
"Het lerarentekort is een groot maatschappelijk probleem"
AOb-voorzitter Tamar van Gelder: “De cijfers zijn schrijnend. Het grote aantal vacatures laat zien dat de tekorten in het onderwijs enorm zijn. Het is een groot maatschappelijk probleem. We moeten alles op alles zetten om het lerarentekort te bestrijden en werken in het onderwijs aantrekkelijker te maken. Met minder werkdruk en meer autonomie voor onderwijspersoneel. Onderwijs zou een topprioriteit moeten voor het nieuwe kabinet, in plaats van te bezuinigen. De AOb zet zich keihard in om er voor te zorgen dat deze bezuinigingen van tafel gaan en dat het kabinet onderwijs ziet als investering.”
Vorig jaar was het aantal vacatures eind juli groter dan nu, namelijk 6500. Maar in die piek zaten waarschijnlijk ook veel vacatures die samenhingen met het Nationaal Programma Onderwijs (NPO). Dat is de grote pot met extra geld die vrij kwam om de corona-gevolgen aan te pakken.
“We hebben navraag gedaan bij scholen om die piek beter te kunnen duiden”, vertelt Den Besten. “Daarop hoorden we als verklaring vooral terug dat er veel meer budget was vanuit het NPO en dat ze daarvoor tijdelijk extra personeel wilden proberen aan te stellen.”