PO
VO

Prioriteit voor kerndoelen taal en rekenen

Onderwijsminister Dennis Wiersma begint nog voor de zomervakantie met de bijstelling van de kerndoelen voor het taal- en rekenonderwijs voor het primair en voortgezet onderwijs. De ontwikkeling van nieuwe kerndoelen voor andere leergebieden, waaronder burgerschap en digitale geletterdheid, begint komend schooljaar en wordt dus losgekoppeld van taal en rekenen. Daarna volgen de resterende leergebieden.

Tekst Michiel van Nieuwstadt - Redactie Onderwijsblad - - 2 Minuten om te lezen

lezenindeklas

Beeld Pixabay

Wiersma heeft dat gisteren geschreven in een brief aan de Tweede Kamer. Hij zegt daarin toe de ontwikkeling van kerndoelen te zullen ‘opknippen’. ‘Per direct lezen, schrijven, rekenen, op de voet gevolgd door basisvaardigheden burgerschap en digitale geletterdheid, en later starten met de kerndoelen in andere leergebieden.’

Vooral in het primair onderwijs is een stapsgewijs proces volgens de AOb van belang

Met de brief komt de minister tegemoet aan de wens van verschillende partijen in de Tweede Kamer. Ook de AOb heeft zich in diverse Kamerbrieven hard gemaakt voor deze ‘knip’ tussen basisvaardigheden en de overige leergebieden.

In een debat met de Tweede Kamer drong onder andere D66 er eerder deze maand op aan dat minister Wiersma onderscheid gaat maken tussen de basisvaardigheden taal en rekenen enerzijds en aan de andere kant vaardigheden als burgerschap en digitale geletterdheid. “Basisvaardigheden zijn voor mij taal en rekenen”, zei D66-onderwijswoordvoerder Paul van Meenen hierover. “De minister noemt digitale geletterdheid en burgerschap erbij. Ik zie echt een groot verschil.” Het onderwijs kent een lange traditie in het examineren, toetsen en normeren van taal en rekenen. Dat geldt niet voor burgerschap en digitale geletterdheid.

Stap voor stap

Ook de AOb heeft er in verschillende brieven aan de Tweede Kamer voor gepleit dat minister Wiersma bij de ontwikkeling van een nieuw curriculum voorrang geeft aan basisvaardigheden. De AOb is van mening dat dit proces stap voor stap moet verlopen en was van het begin af aan tegen een integrale aanpak.

Vooral in het primair onderwijs is een stapsgewijs proces volgens de AOb van belang, omdat leraren dan beter betrokken kunnen worden en niet overladen worden met teveel veranderingen in één keer. Bovendien zullen de onderwerpen taal en rekenen op zichzelf al genoeg druk leggen op het overbelaste onderwijs, vindt de AOb. Met zijn nieuwe Kamerbrief komt Wiersma aan dit pleidooi tegemoet.

Word lid van de AOb. Samen staan we sterker.