Personeel middelbare scholen is enthousiast over telefoonverbod
Van de scholen in het voortgezet onderwijs (vo) voldoet 67 procent aan de landelijke richtlijn tegen mobieltjes in de klas. De richtlijn leidt tot meer rust en concentratie in de les. Dat blijkt uit een enquête die is ingevuld door 4206 personeelsleden op middelbare scholen.
Meer dan de helft van de geënquêteerden wil nog een stap verdergaan met het uitbannen van mobieltjes en pleit voor een landelijk verbod op de hele school. Sinds begin dit jaar zijn mobieltjes niet meer welkom in de klas volgens een landelijke richtlijn van het ministerie van Onderwijs en verschillende onderwijsorganisaties, waaronder de AOb. Voor educatief gebruik maakt de richtlijn een uitzondering. De AOb heeft leden en niet-leden online ondervraagd over de implementatie van de richtlijn op scholen en de mening van vo-medewerkers hierover.
Toch echt teleurstellend dat een redelijk grote groep scholen niet aan de landelijke richtlijn voldoet
Twee derde van de respondenten geeft dus aan dat het beleid op hun school in lijn is met de richtlijn. Een meerderheid van het onderwijspersoneel (57 procent) is ook van mening dat zij goed zijn meegenomen in de besluitvorming hierover. AOb-bestuurder Jelmer Evers zegt: "Het is aan de ene kant goed dat we stappen zetten in mobieltjesbeleid, maar ik vind het toch echt teleurstellend dat een redelijk grote groep scholen niet aan de landelijke richtlijn voldoet. En ook het percentage collega’s dat aangeeft betrokken te zijn bij beleid is te laag."
Leerlingen zijn meer betrokken en stellen betere vragen
Gevraagd naar de effecten van de nieuwe maatregelen melden respondenten het vaakst dat de rust in de les en concentratie bij leerlingen zijn toegenomen. Bij respondenten met het 'Thuis of in de kluis'-beleid op school lagen deze percentages hoger dan bij anderen. ‘Leerlingen zijn meer betrokken en stellen betere vragen’ aldus een geënquêteerde. ‘Ze letten beter op bij uitleg.’ Ook komt in de enquête meermaals naar voren dat leerlingen zich socialer gedragen: ‘Leerlingen praten weer tegen elkaar en tegen mij. Er is meer contact. Het heeft mijn werkplezier enorm verhoogd.’ Van de respondenten geven er 1294 aan nog weinig verschil te merken, terwijl meer dan de helft van deze mensen daarbij aangeeft dat hun school wel geheel voldoet aan de landelijke richtlijn.
Verbod
Het ministerie van Onderwijs doet momenteel ook zelf onderzoek naar het mobielbeleid op scholen en naar de vraag of verdergaande maatregelen gewenst zijn. Meer dan 81 procent van de respondenten in de AOb-enquête is daar een voorstander van. Een meerderheid van hen pleit voor een landelijk wettelijk verbod op mobieltjes in de hele school. Evers zou graag zien dat onderwijspersoneel meer wordt betrokken bij de besluitvorming omtrent het mobieltjesbeleid: "Dit is een onderwijskundige discussie en volgens de wet voortgezet onderwijs moet dit gesprek mede via het professioneel statuut worden gevoerd. Slechts 35 procent van de collega’s geeft aan dat het professioneel statuut er is. De roep om scherpere landelijke kaders van docenten en onderwijspersoneel heeft te maken met achterblijvend zeggenschap en scholen die toch gewoon hun eigen gang gaan."
Minder lestijd aan het begin en einde van het lesuur verloren aan onrust en afleiding
Niet alle docenten zijn enthousiast over de richtlijn. Sommige geven in open antwoorden aan met de huidige richtlijnen nog meer te moeten handhaven. Ze lopen rond als politieagent en vinden dat ze veel lestijd verliezen aan geneuzel omtrent het verbod. Bij anderen heeft nieuw beleid dit gedoe juist verminderd: ‘Minder lestijd aan het begin en einde van het lesuur verloren aan onrust en afleiding’, meldt een respondent in de open vragen. Een ruimer verbod zou meer duidelijkheid scheppen. ‘Wij hebben al jaren de mobieltjes in de telefoontas, helaas gaat niet iedere collega daar consequent mee om en heb jij last als je wel de afspraak nakomt.’ Met het weren van mobieltjes blijkt de afleiding nog niet geheel verdwenen te zijn. In de vorm van laptops en tablets is die vaak nog steeds aanwezig: ‘Doordat tablets en laptops nog wel zijn toegestaan zijn de andere effecten helaas nog beperkt’, noteert een geënquêteerde.
Invulling richtlijn
De enquête maakt duidelijk dat scholen de richtlijn op verschillende manieren invullen. Zo geven 1390 respondenten aan dat de mobieltjes alleen nog toegestaan zijn voor educatief gebruik, terwijl 1809 respondenten meldt dat mobieltjes helemaal verboden zijn tijdens de les. Voorts melden 1037 respondenten dat mobieltjes helemaal verboden zijn op school, volgens het zogenoemde ‘Thuis of in de kluis’-beleid.