Alle

'Passend onderwijs wil maar niet passen'

Een meerderheid van de Tweede Kamer eist dat het passend onderwijs snel verbetert. Het is volgens AOb-voorzitter Liesbeth Verheggen een discussie die keer op keer terugkomt, maar waarvoor nog steeds geen structurele oplossing is. “Hopelijk is de belangstelling dit keer niet een tijdelijke opleving, maar gaan we dit probleem echt aanpakken.”

Tekst Algemene Onderwijsbond - - Minder dan een minuut om te lezen

passendonderwijsfoto-2

Beeld: Pixabay

De NOS meldde afgelopen zondag dat een meerderheid in de Tweede Kamer vindt dat het passend onderwijs nu echt verbeterd moet worden. Vierduizend thuiszitters, wanhopige ouders die niet weten waar ze met hun kind terecht kunnen. Er gaat nog veel mis.

Passend onderwijs zou beter moeten passen bij de wensen van ouders en leerkrachten, vindt de AOb. Verheggen hoopt dat het probleem structureel wordt aangepakt. “Al sinds 2013 vragen wij aandacht voor de strubbelingen in het passend onderwijs. Bijvoorbeeld voor de grote regionale verschillen over waar het wel en niet goed gaat, het gebrek aan verklaringen hiervoor. De onduidelijkheid over wat nu wel of niet onder extra ondersteuning valt”, aldus Verheggen.

“Al sinds 2013 vragen wij aandacht voor de strubbelingen in het passend onderwijs", zegt AOb-voorzitter Liesbeth Verheggen

Volgens het nieuwsbericht van de NOS wil het overgrote deel van de Tweede Kamer nu ook eindelijk dat het ministerie van Onderwijs snel met oplossingen komt. Als het kan nog voor de zomer.

Doorpakken

Verheggen: “Dat is natuurlijk goed nieuws, maar laten we dan ook eens echt doorpakken met elkaar. De problemen in het passend onderwijs zijn niet van vandaag of gisteren, de politieke aandacht is niet nieuw. Maar de problemen blijven. Laat dit niet de zoveelste kreet zijn zonder dat er iets gebeurt. De oplossingen zijn bekend. Zorg dat de leerkrachten goed voorbereid zijn op hun taken, zodat zij voor minder gecompliceerde zaken een goede basisondersteuning kunnen bieden. Zorg dat je weet waarom het in de ene regio wel werkt en in de andere niet. En voor alles: zorg dat de werkdruk voor de leraren niet buitensporig hoog wordt, zodat het kind de aandacht kan krijgen die het verdient.”

De AOb zal binnenkort een enquête houden onder leden, om te kijken hoe het veld denkt over de knelpunten bij het passend onderwijs.