VO

Op het Alfrinkcollege in Deurne gaat geen lestijd verloren

Op het Alfrinkcollege in Deurne hoeven docenten bij aanvang van de les niet eerst orde te scheppen. Het geheim? De aanpak is ‘duidelijk’ en ‘warm’ en maakt van gewenst gedrag een gewoonte.

Tekst mandy pijl - redactie onderwijsblad - - Minder dan een minuut om te lezen

Alfrinkcoll. Deurne 017 rez

Rob Niemantsverdriet

Voor een school die erom bekendstaat dat er in de gangen rust en orde heerst, gaat het er voor de start van zijn les niet helemaal vlekkeloos aan toe, beaamt docent maatschappijleer Sjors Nijnens van het Alfrinkcollege in Deurne. Normaal gesproken staan leerlingen rustig en twee aan twee in een rij op hem te wachten als hij nog niet in het lokaal is. Maar de school heeft het gloednieuwe gebouw nog maar net betrokken. En het is voor leerlingen wennen: hoe maak je een rij in een gang die niet, zoals in het oude gebouw, kaarsrecht is, maar een knik heeft? Dus is er onrust en laat Nijnens leerlingen die rij eerst opnieuw vormen, alvorens met de les te starten. 

Zij zijn bij mij te gast en niet andersom. Daardoor hoef ik bij de start niet steeds te zeggen dat ze stil moeten zijn

Dat het voor een buitenstaander wat kinderachtig lijkt om van in dit geval vierdejaars mavo-scholieren te verlangen dat ze twee aan twee en in een rij op de docent wachten voordat ze naar binnengaan, wuift Nijnens weg. “Zij zijn bij mij te gast en niet andersom. Daardoor hoef ik bij de start niet steeds te zeggen dat ze stil moeten zijn. Ik zeg ‘Goedemorgen’ en zij maken de startopdracht die klaarstaat op het bord. Er gaat geen lestijd verloren, zoals op mijn vorige school waar ik de boel regelmatig moest stilleggen. Ze komen rustig binnen en beginnen.”

 

Verder lezen? Word AOb lid!
Als lid heb je toegang tot alle content van de website. Meer over alle voordelen vind je hier.
Word direct lid

Ben je al lid? Login om verder te lezen.