"Ongezond, hoeveel vmbo-leerlingen naar het hbo willen"
De redactie van het Onderwijsblad scant het onderwijsnieuws. Dit zijn de vijf meest opvallende uitspraken in maart tot nu toe.
Ongezond, hoeveel vmbo-leerlingen naar het hbo willen
Meester Bart Ongering publiceert zijn eerste boek Dichter bij meester Bart en vertelt daarover in het Parool:
"16 van de 19 kinderen in mijn vmbo-basis/kader-mentorklas wil naar het hbo of de universiteit. Dat vind ik bijna ongezond. Het is jammer dat ze niet trots mogen zijn op hun vmbo-opleiding.”
Juf Rita is leuker dan De luizenmoeder: “Wat is er geestig aan een stagiaire met een strak T-shirt ?”
Harriët Salm, tv-recensent voor Trouw, verkiest de Deense tv-serie Rita - vierde seizoen nu op Netflix - boven De Luizenmoeder:
"Wat is er geestig aan een stagiaire met een strak T-shirt waar directeur Anton hijgend achteraanloopt? De non-conformistische Rita sext met de directeur, geniet ervan en gaat vervolgens gewoon weer aan het werk, net als hij.”
Een Pleijdooi voor de leerkracht: “Waarom staan docenten niet in de reclamefolders van scholen?”
Cultuurhistoricus Herman Pleij vindt het raar dat reclamemateriaal van Nederlandse scholen alleen kinderen laat zien. Docenten kom je er niet tegen. Pleij sprak op een middelbare school in Helmond en het Eindhovens Dagblad deed verslag:
Pleij: "In schoolfolders in de VS staat wie ze in dienst hebben, compleet met gevolgde opleidingen en gewonnen prijzen."
Over de vakbonden: “Jullie hebben macht verloren, sukkels”
Ronald Janssen van Tuac, het adviesorgaan van de vakbonden bij de Oeso, komt aan het woord in een sterk artikel van Mirjam de Rijk in de Groene Amsterdammer. Zij legt in dertien korte hoofdstukjes uit hoe het kan dat de lonen in Nederland niet stijgen:
Janssen: “In discussies over gebrek aan loonstijging wordt tegenwoordig bijna beschuldigend naar vakbonden gewezen: Jullie hebben macht verloren, sukkels. Maar vergeet niet dat het verlies van macht een rechtstreeks gevolg is van beleid, van hoe werk georganiseerd is.”
Ik schrijf zelf altijd ‘steakholders’ en dan hoop ik dat iemand mijn steak even wil vasthouden terwijl ik een biertje haal.
In NRC Handelsblad bespreekt redacteur Japke-d. Bouma onderwijsjargon. Ze maakt een top-5, met onder meer 'excellent onderwijs' en de verschrikkelijk overbodige opmerking 'de leerling centraal':
"Als je érgens jargon en hypes kan bestuderen, dan is het wel in het onderwijs. Daar zijn ze tegenwoordig bezig met ‘leerrendement’, ‘zelfsturing’ en ‘eigenaarschap van het leerproces’ en wordt er ‘opbrengstgericht’ gewerkt met ‘leerarrangementen’ alsof leerlingen kantoortijgers zijn die lean en mean hun targets moeten halen."