Alle

‘Oeso-cijfers bevestigen code rood’

Lage salarissen, een pensioengolf, hoge werkdruk. "Deze Oeso-cijfers bevestigen dat het code rood is in het onderwijs", zegt AOb-voorzitter Liesbeth Verheggen. "Alle reden om op 5 oktober te staken en naar Den Haag te komen."

Tekst Algemene Onderwijsbond (AOb) - - 2 Minuten om te lezen

liesbeth-verheggen-2

"Alle reden om op 5 oktober te staken en naar Den Haag te komen." De Oeso maakt volgens Liesbeth Verheggen klip en klaar duidelijk dat de kern van de oplossing voor het lerarentekort een beter salaris en een lagere werkdruk is.

"We moeten dit mooie beroep voor jongeren aantrekkelijker maken." De Oeso-cijfers onderstrepen dat nog eens. Het salaris ligt in Nederland fors lager dan dat van andere hoger opgeleiden, het onderwijs is meer vergrijsd dan in andere landen, de klassen zitten voller en in Nederland geven leraren extreem veel lessen.

Code rood

"Het onweert, het stormt, het water staat boven aan de kruin van de dijk. Code rood noemen we dat. In het onderwijs weten we dat allang, maar de politiek laat zich moeizaam overtuigen. Daarom is er alle reden voor het primair onderwijs om te staken. Het is echt nodig dat we 5 oktober massaal naar Den Haag gaan om dat duidelijk te maken."

Het onweert, het stormt, het water staat boven aan de kruin van de dijk. Code rood noemen we dat. In het onderwijs weten we dat allang, maar de politiek laat zich moeizaam overtuigen.

De acties voor betere salarissen en lagere werkdruk concentreren zich nu op het primair onderwijs, waar de nood het hoogst is. "Daar loopt het lerarentekort het snelste op. Het is echt een kwestie van weken of maanden voordat er berichten komen over basisscholen die geen vervangers hebben of zelfs geen vaste krachten meer kunnen vinden. Een probleem dat zich de komende jaren verergert. We zijn al twee keer in Den Haag geweest: toen de Tweede Kamer het thema werkdruk behandelde, op het Malieveld, en we komen nu terug in het Zuiderpark. Simpelweg omdat de politiek niet thuis geeft."

Hoge nood

Voor de AOb kan het niet blijven bij het aanpakken van de problemen in het primair onderwijs. "Ook in het voortgezet onderwijs en het mbo is de nood hoog. Scholen stellen onbevoegden aan om maar iemand voor de klas te hebben. Ook daar zien we tekorten opdoemen. Er moet voor het hele onderwijs een Deltaplan komen om de kwaliteit van het onderwijs overeind te houden. Kennis is een belangrijke grondstof, en onderwijs is mensenwerk. Van de leraar voor de klas, de conciërge, de klassen-assistent en de directeur. Daar moet je in investeren."