Al sinds 2021 zijn de bonden samen met de schoolbesturen, verenigd in de VO-raad, bezig met het updaten van de voorbeeldfuncties. Een wens van de AOb die ook terugkwam in een eerdere cao-inzet. Een flinke klus, omdat er veel verschillende functies vallen onder 'de ondersteuners'. Dat zijn niet alleen (technisch) onderwijsassistenten, maar ook collega’s die werken bij ict, de administratie, personeelszaken of de financiële afdeling. Voor al deze groepen ligt er nu een geactualiseerde voorbeeldfunctie waarin duidelijk beschreven staat welke werkzaamheden bij welke functie horen. En welke salarisschaal erbij past.
Achterhaald
Dat was hard nodig, want de AOb-sectorbestuurder kreeg regelmatig van leden te horen dat de huidige functies niet meer actueel waren. “Ze zeiden dat ze nu andere werkzaamheden deden of dat het achterhaald was. Logisch, het onderwijs verandert en dus ook de taken waaruit een functie bestaat. Een herijking van de functies was nodig.” Het voordeel is dat alle scholen deze voorbeeldfuncties mogen gebruiken. “Dat scheelt enorm veel tijd en geld”, weet Jansen. “Anders moet elke werkgever apart een specialist hiervoor inhuren. Dat is nu niet nodig. Wel mogen scholen zelf bepalen of ze gebruik willen maken van deze nieuwe functiebeschrijvingen. Ze zijn dat niet verplicht.”
Van onderop
Met de nieuwe voorbeeldfuncties hebben vooral veel collega’s uit de sector vo meegedacht. Jansen: “Dat was ook de bedoeling, het moest van de medewerkers zelf komen.” Zo was er een werkgroep voor conciërges, onderwijsondersteuners en hr-medewerkers die met concrete voorbeelden kwamen uit de huidige praktijk.
Inzicht
Een ander voordeel is dat het onderwijsondersteuners (oop’ers) inzicht geeft in geactualiseerde werkzaamheden en welke werkzaamheden verwacht worden in functies met een hogere schaal. “Het maakt inzichtelijk wat er bij een functie kan horen”, zegt Jansen. Ook laat het zien wat de mogelijkheden zijn als je wilt doorgroeien.
Het geeft oop’ers inzicht in geactualiseerde werkzaamheden en welke werkzaamheden verwacht worden in functies met een hogere schaal
Jansen: “Stel: je wil solliciteren, dan kan je nagaan of een voorbeeldfunctie wordt toegepast of ernaar vragen bij een nieuwe werkgever. Ook kun je vragen of ze een carrièreperspectief hebben zoals is te zien in de reeks van deze voorbeeldfuncties en vragen wat mogelijk is. Of je ziet dat je de meeste of belangrijke taken doet uit een functie met een hogere salarisschaal, dan kan je na drie tot vier maanden ook het gesprek aangaan met een leidinggevende. Let dan wel op: het moet om taken gaan die echt opgedragen zijn door je leidinggevende.”
De AOb-sectorbestuurder weet al van twee grote schoolbestuurders uit het zuiden van het land dat ze bezig zijn met het functiehuis, en dat ze wachten op de voorbeelden. Voor collega’s die in de p(g)mr zitten is het belangrijk, want de raad moet instemmen met de beschrijving van nieuwe functies. “Het is fijn dat ze er nu liggen en goed dat we carrièrepaden hebben gemaakt, we verwachten dat ze als een olievlek gaan verspreiden.”
Tekst: Karen Hagen | Beeld: Pixabay en Typetank