VO

Middelbare school sluit Magister ruim 2 maanden voor ouders

Ouders met kinderen op het Jordan (Montessori Lyceum Utrecht) in Zeist kunnen ruim 2 maanden niet in Magister kijken -het programma waarmee ze kunnen zien welke cijfers hun kinderen halen. De school doet een proef voor alle klassen. 

Tekst Karen Hagen - Redactie Onderwijsblad - - 3 Minuten om te lezen

Cijfers

Het Jordan in Zeist sluit ruim twee maanden het cijfer-deel van Magister af voor ouders. Beeld: Typetank

“De leerlingen van wie de ouders in Magister kijken ervaren een veel hogere prestatiedruk. Ik wist niet dat het verschil zo groot zou zijn”, zegt docent economie en bedrijfseconomie Stijn Uittenbogaard.

De leerlingen van wie de ouders in Magister kijken ervaren een veel hogere prestatiedruk

‘Met Magister is de laatste informatie van school beschikbaar voor leerlingen én ouders. Altijd en overal. Op elk device.’ Het is dé slogan van online platform Magister. Veel middelbare scholen maken van dit -of een vergelijkbaar digitaal programma- gebruik. Het geeft inzicht in de behaalde cijfers en leerlingen en ouders vinden er hun studiewijzers, lesrooster, verzuimcijfers of het huiswerk. Uittenbogaard: “Sinds kort kunnen ouders op onze school hun kinderen ziekmelden via dit systeem. Dat is een positieve verandering, het scheelt werk.” 

Afsluiten

Maar dat ouders tot het hele systeem toegang hebben, gaat op het Jordan Montessori Lyceum Utrecht nu tijdelijk veranderen. De schoolleiding sluit van 4 november tot en met 12 januari een gedeelte af voor ouders. Zij kunnen dan niet de cijfers en de ‘pensumstand’ -de studievoortgang- zien. “Het was eigenlijk bijvangst”, zegt economiedocent Uittenbogaard die de aanjager is van de proef. “Voor mijn scriptie voor mijn eerstegraads bedrijfseconomie deed ik onderzoek naar prestatiedruk die leerlingen ervaren op mijn school. In de vragenlijst onder ruim 500 leerlingen stonden vragen over Magister en het meekijken met cijfers”, zegt de docent. 

Mentaal welzijn en medicijngebruik

Hij schrok van de verschillen die kwamen bovendrijven over prestatiedruk. “Leerlingen van wie de ouders niet meekijken in Magister gaven op de vraag hoeveel druk ze ervaren van hun ouders een ‘2’ op een schaal van 1 tot en met 5. De kinderen van ouders die wel meekeken ervaren beduidend meer prestatiedruk. Het ging om een verschil van 0,7 punt”, zegt Uittenbogaard. Die hogere druk heeft invloed op hun mentale gezondheid en hun welzijn. “Zo zag ik in de resultaten dat leerlingen die een hogere druk ervaren bijvoorbeeld meer medicijnen gebruiken.” 

Zo zag ik in de resultaten dat leerlingen die een hogere druk ervaren bijvoorbeeld meer medicijnen gebruiken

De docent besloot dat ze met deze uitkomsten ‘iets’ moesten doen en ging in overleg met de oudervereniging en de schoolleiding. Ook de leerlingenraad betrok hij bij de proef. “Bij de aankondiging van de proef kregen ouders een enquête toegestuurd, zodat we kunnen achterhalen hoe vaak en waarvoor zij Magister gebruiken. 90 tot 95 Procent was lovend over de proef”, zegt Uittenbogaard.

Eigen verantwoordelijkheid

Door de cijfers aan de verantwoordelijkheid van leerlingen over te laten, hoopt het Jordan dat de leerlingen zelf het gesprek aangaan met hun ouders en andersom. Het moet bijdragen aan hun zelfstandigheid en het nemen van eigen verantwoordelijkheid. “Wij zijn een montessorischool en vinden het altijd belangrijk dat leerlingen de regie in eigen hand kunnen houden”, zegt Uittenbogaard. 

Wat de docent betreft zou ook het verzuimgedeelte van Magister best afgesloten kunnen worden, maar zover is het nog niet. “We gaan eerst deze proef afwachten en zullen dan iedereen weer een vragenlijst sturen. Daarna zullen we de proef evalueren en bekijken we of het cijfergedeelte altijd zullen sluiten voor ouders.”