PO

Storing belemmert werk op basisscholen

Leerkrachten in het basisonderwijs ondervinden veel hinder van een storing bij softwarebedrijf Basispoort. De software van deze toegangsdienst zorgt ervoor dat leraren en ondersteuners met één keer inloggen toegang hebben tot al hun digitale lesmateriaal en toetsen. 

Tekst Karen Hagen - Redactie Onderwijsblad - - 3 Minuten om te lezen

Error storing

Veel leraren en ondersteuners konden niet inloggen via Basispoort. Toetsen konden niet worden afgenomen. Beeld: pixabay

“Dit zorgt voor onrust bij de leerlingen en gestreste collega’s", zegt basisschoolleraar Daniël Ponsen. "De hele school heeft hier last van.” Ponsen is meester van groep 6 op een basisschool in Voorschoten en hij had deze week toetsen, zoals spelling en rekenen, ingepland. Vandaag stond begrijpend lezen deel 1 op het programma. “Dit zijn Cito-toetsen, meestal neem je die af in de tweede week na de Kerstvakantie. Heel veel scholen plannen dat rond deze tijd van het jaar in. Iedereen die een beetje verstand heeft van ict weet dat je de server-capaciteit vergroot in drukke periodes.”

Inloggen

Van tevoren had Ponsen zijn leerlingen laten weten dat er vanochtend om 8.45 uur een toets op het programma stond die normaal zo'n driekwartier tot een uur duurt. Alle leerlingen zaten klaar achter hun laptop, klaar om in te loggen. “We wilden meteen beginnen en toen konden de leerlingen niet inloggen. Het erge is, het is precies wat je verwacht.”

We wilden meteen beginnen en toen konden de leerlingen niet inloggen. Het erge is, het is precies wat je verwacht

Vervolgens wachtten Ponsen en zijn leerlingen een kwartier om het nog eens te proberen. Weer ging het mis. “Het zorgt voor onrust bij de leerlingen, de impact is groot.” Uiteindelijk lukte het na meermaals proberen om het gros van de leerlingen in te loggen rond half 11. “Ik heb een klas van 26 leerlingen, 22 konden uiteindelijk een toets maken. 4 andere leerlingen konden niet inloggen en moeten de toets op een ander moment inhalen.”

Een aantal leerlingen dat de toets wel heeft gemaakt is tussentijds uit het systeem gegooid. "Ook op de inlever-knop klikken ging niet altijd goed", vertelt Ponsen. "Ik heb geen idee welke leerlingen een toets hebben afgerond of hebben ingeleverd. Het maakt de betrouwbaarheid van de toetsen minder, want leerlingen waren soms 20 minuten uitgelogd. Dat doet iets met het ritme.”

Welgemeende excuses

Op de website van het bedrijf bevestigde Basispoort dat er sprake was van een grote storing sinds 16 januari. In rode letters meldde het bedrijf ‘dat er nog steeds een storing is. Inloggen op schoolsoftware is daardoor niet mogelijk. Excuus!’ Basispoort benadrukt dat de oorzaak niet ligt bij de uitgeverijen (zoals Malmberg, Noordhoff, Zwijssen) achter Basispoort. Telefonisch was het bedrijf onbereikbaar, maar rond het middaguur verscheen er een bericht dat de storing is verholpen en dat een team werkt om herhaling te voorkomen. 

Volgens het bedrijf gebruiken ruim 125 duizend leerkrachten en ondersteuners en 1,5 miljoen leerlingen Basispoort. De software is een ‘toegangspoort’ voor allerlei educatieve softwarepakketten die scholen gebruiken. Onderwijsmedewerkers hoeven maar één keer in te loggen om bij al het digitale lesmateriaal te komen.

Knullig

Bij de AOb kwamen meerdere berichten binnen van leerkrachten die er last van hadden. En niet alleen voor toetsen. Zo laat een leerkracht groep 1 en 2 van een school in Rosmalen weten dat ze geen rapporten kan maken die leerlingen volgende week moeten krijgen. Ze had ingepland om eraan te werken in het gymuurtje van haar leerlingen. ‘Het is de drukste tijd van het schooljaar’, schrijft ze. ‘Dus werkdruk verplaatst naar privé-tijd, als je dan tenminste wel kan inloggen.’ Ook op sociale media deelden leerkrachten hun frustraties.

Los van vertraging en stress wil je kunnen vertrouwen op je materiaal waar ontzettend veel publiek geld aan wordt uitgegeven

AOb-bestuurder Thijs Roovers noemt de storing ‘ontzettend knullig’. “Het is vooral voor onderwijspersoneel en leerlingen vervelend. Los van vertraging en stress wil je gewoon kunnen vertrouwen op je materiaal waar ontzettend veel publiek geld aan wordt uitgegeven. Gelukkig zijn de meeste collega’s creatief en vinden ze altijd wel een oplossing. Maar, gezien de toch al hoge werkdruk en krappe bezetting kunnen we dit missen als kiespijn.”