Tekst: Joëlle Poortvliet en Mandy Pijl - Beeld: Typetank (illustraties) en Herman Engbers (fotografie)
Volwassenen lijken meer dan scholieren te porren voor een baan voor de klas. Dat blijkt onder andere uit de sterke groei van het aandeel deeltijd en duaal studenten. In 2022 maakten zij 29 procent uit van de totale instroom aan de pabo’s, in 2017 was dat nog 15 procent. Deze studenten zijn vrijwel zonder uitzondering volwassenen die al een (korte) carrière achter de rug hebben. In de volksmond: zij-instromers. Inclusief de zij-instromers "in het beroep" kom je op ruim een derde.
Instroom pabo's | 2017 | 2022 | Toename |
Voltijd | 3766 | 4235 | 12 procent |
Deeltijd en duaal | 548 | 1223 | 123 procent |
Totaal | 4314 | 5458 | 27 procent |
bron: data-dashboard Vereniging Hogescholen, peildatum 1 oktober. ZiB zit niet in deze cijfers.
Voor (leraren)opleidingen richting docent in het voortgezet onderwijs of mbo zijn landelijke cijfers over deeltijd of duaal studenten lastiger te achterhalen. Wel bleek uit de Kamerbrief lerarenstrategie dat de verstrekte subsidies voor Zij-instromen in het Beroep (ZiB) vorig jaar voor het eerst voorbij het piekjaar 2019 groeiden. Destijds waren er 1971 ZiB’ers in drie onderwijssectoren. In 2023 is dat gestegen naar 2285. Dit type zij-instromer gaat direct voor de klas en in loondienst bij een schoolbestuur.
Aantrekkelijk
Financieel is ZiB een aantrekkelijke optie, want wie minimaal een hbo-diploma op zak heeft en slaagt voor het zogeheten geschiktheidsonderzoek, kan direct een aantal dagen voor de klas en een lerarensalaris ontvangen. Het leren gebeurt dan grofweg één dag in de week op de opleiding en daarnaast thuis.
Verstrekte ZiB-subsidies | 2017 | 2020 | 2023 |
PO | 71 | 785 | nb |
VO | 99 | 224 | nb |
MBO | 325 | 768 | nb |
Totaal | 495 | 1777 | 2285 |
bron: Kosten zij-instroomtrajecten in het po, vo en mbo (Researchned 2022) en Kamerbrief Lerarenstrategie (december 2023)
Onderzoeker en opleider Nienke Smit doet al 2,5 jaar geschiktheidsonderzoeken voor lerarenopleidingen aan de Universiteit Utrecht (UU). Zo’n honderd studenten hebben inmiddels hun eerstegraads bevoegdheid via het ZiB-traject aan de UU gehaald of zijn daar nog mee bezig. Smit: “Bij zij-instromers denk je vaak aan wat oudere mensen, maar ik zie steeds vaker twintigers en dertigers die kort een andere loopbaan hebben geprobeerd en nu voor het docentschap gaan.”
Levenswijs
Recent nog was Smit behoorlijk onder de indruk van zo’n jonge vrouw met een academische achtergrond. “Zij stond al zo levenswijs en daadkrachtig voor een vmbo-klas. Dan denk ik: deze moeten we koesteren!” Tegelijk merkt ze dat de druk vanuit werkgevers toeneemt. Smit: “Een school mist bijvoorbeeld een docent Nederlands en wil graag een enthousiaste muzikant aannemen, omdat hij goed kan communiceren en Nederlands heel leuk vindt.” Vanuit de optiek van de school begrijpt ze dat: “Beter iemand voor de klas, dan helemaal niemand. Maar voor ons is het ingewikkeld.”
Smit laveert tussen de belangen van de middelbare school, de eisen aan het schoolvak en de bescherming van de toekomstige leraar. “Onze vakdidactici beoordelen of een kandidaat geschikt is voor het vak en twee assessoren toetsen de geschiktheid voor werken in het onderwijs. Uiteindelijk schatten we samen in of iemand binnen twee jaar onze lerarenopleiding kan afronden, terwijl hij ook al werkt.”