Alle

"Inzetten op herwaardering voor ondersteuners"

De conciërge, de onderwijsassistent, de roostermaker of de ict-medewerker: ze zijn de onmisbare schakels in de school. Hun rol is alleen maar belangrijker geworden. Maar wat vinden ze zelf van hun takenpakket, het salaris en de waardering?

Tekst arno kersten - redactie onderwijsblad - - 2 Minuten om te lezen

ondersteuners_cutoutblad

Bron: Typetank

Esther Gigengack werkt in een team van drie roostermakers op regionale scholengemeenschap Broklede in Breukelen en dat bevalt haar prima. Affiniteit met computerprogramma’s, analytisch inzicht, afwisseling tussen snelle klusjes en grote projecten, het komt in deze baan allemaal samen. “Roosters maken is puzzelen en daar hou ik van.”

Rosalinde Stins is onderwijsassistent bij de Fontein, een kleine basisschool in Lelystad. Ze is voor achten binnen en draait mee met het team. “Als een leerling vastloopt in zijn gedrag, ga ik erbij zitten. Ik kan me puur op de kinderen richten, en dat vind ik het leukste om te doen. Ik hoef geen plannen te schrijven of vergaderingen bij te wonen. Ik zie hoe hard leraren moeten werken en de verantwoordelijkheid die ze dragen.”

Bezuinigd

De rol van ondersteunend personeel is alleen maar belangrijker geworden. Binnen en buiten de klas. Al is er door bezuinigingen vaak veel meer behoefte aan extra handen in de klas dan het budget toelaat. Met de nieuwe investeringen die het kabinet Rutte-III aangekondigd heeft, lijkt daar op termijn in elk geval voor het basisonderwijs verandering in te kunnen komen.

“De afgelopen jaren is er vooral bezuinigd op het oop”, aldus AOb-sectorbestuurder primair onderwijs Anton Bodegraven. “Door het lerarentekort en de hoge werkdruk bij docenten is het beroep op de aanwezige ondersteuners toegenomen.” Ondersteuners zien dat er steeds meer taken op hun bordje belanden, blijkt ook uit onderzoek.

Waardering

Veel functiebeschrijvingen zijn aan vernieuwing toe, stelt Ton Tummers, lid van het oop-groepsbestuur bij de AOb en zelf roostermaker van beroep. Daarnaast noemen ondersteuners een gebrek aan carrièremogelijkheden binnen de schoolorganisatie als een gemis. Een ander geluid dat Tummers hoort van ondersteuners, is dat ze waardering missen.

De AOb wil de taakbeschrijvingen en functiewaarderingen van ondersteunende functies tegen het licht houden bij de onderhandelingen voor de nieuwe cao’s in het primair, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs. “We zetten in op een herwaardering voor het oop”, aldus AOb-dagelijks bestuurder voor het mbo Tamar van Gelder.

Wat vinden ondersteuners zelf van hun werk, van hun salaris en de waardering? Lees het in dit omslagverhaal van het Onderwijsblad.