Idee: Krijg een ontspannen klas met een hond
Schoolhond Buddy ‘werkt’ al bijna twee jaar op basisschool de Parelburcht in Oost-Souburg. Ze geeft de kinderen daar veel rust en steun volgens leerkracht en baasje Jolanda Goedbloed.
Elke ochtend als Jolanda Goedbloed werkt, verwelkomt ze samen met een vrolijk kwispelende Buddy de kinderen in de hal van de school. “Het is voor de kinderen een warm welkom, je ziet dat ze er blij van worden”, aldus de leerkracht. De jonge hond verblijft het grootste deel van de tijd bij haar baasje in groep 8, op een kleedje voorin de klas. Soms ‘logeert’ ze bij groep 7 waar Buddy inmiddels ook vertrouwd is. “Het is de bedoeling dat ze in de toekomst aan alle groepen gewend is en ook met hen kan buiten spelen in de pauze.”
Drukteschoppers
In de klas geeft alleen de aanwezigheid van Buddy al rust. “Je zou denken dat een hond misschien afleidt, maar het tegenovergestelde is waar. We beginnen ‘s ochtends vaak met een half uurtje lezen en een paar kinderen mogen dan op een kussentje bij Buddy zitten. Met één hand op Buddy en in de andere een boek, lezen ze heel geconcentreerd en rustig. Sinds kort ligt Buddy ook regelmatig op de voeten van een van de drukteschoppers in de klas. Hij wordt er helemaal rustig van. Buddy voelt haarfijn aan wie haar nodig heeft”, aldus Goedbloed.
Buddy is niet de eerste hond van de Parelburcht. Het begon in 2015 met labradoodle Tibbe. Goedbloed: “Mijn collega Guy had gelezen over een schoolhond bij een school voor voortgezet speciaal onderwijs en stelde voor om ook met een schoolhond te werken. Hij liet zich uitgebreid informeren en kwam met talloze argumenten. Zo halen kinderen veel steun uit een hond. Een hond nodigt uit tot contact en activiteit, geeft een gevoel van kameraadschap en vertrouwen. Hij oordeelt niet, helpt bij het overwinnen van angsten en het omgaan met emoties. Het plezier met een hond werkt stressverlagend en zo kan ik nog veel voordelen opnoemen.” Het schoolteam was overtuigd en de ouders - na een ouderavond - ook.
Allergievriendelijk
Hond Tibbe bleek de school inderdaad zoveel voordelen te bieden, dat de directeur graag weer een hond wilde toen Guy en Tibbe twee jaar geleden de Parelburcht verlieten. Goedbloeds gezin wenste al langer een hond, maar dat was niet te combineren met werk. Zij wilde graag het baasje van de nieuwe schoolhond worden. Het was snel duidelijk dat het weer een Australian labradoodle zou worden, omdat deze allergievriendelijk is en een prettig karakter heeft. De leerkracht vroeg een erkende fokker om een pup die rustig is, speels, sociaal en emoties goed kan aanvoelen. “Die karaktereigenschappen vind ik belangrijk voor een schoolhond.”
Een gevoelig gesprek met een kind of een ruzie uitpraten, gaat bijvoorbeeld makkelijker en voelt veiliger als Buddy erbij is
Ook is goede begeleiding bij het opvoeden van de hond essentieel volgens Goedbloed. Ze werkt daarom twee keer per maand met een hulphondentrainer. “Ik kom met een vraag en zij met fantastische ideeën: voor een jongen uit mijn klas met storend gedrag heeft ze bedacht dat hij Buddy in stapjes leert om door meerdere hoepels te springen. Daarbij koppel ik Buddy’s gedrag steeds terug naar dat van de leerling. Als de jongen onrustig is of onduidelijk spreekt, luistert Buddy bijvoorbeeld niet.” De prijzige training doet Goedbloed in haar vrije tijd en wordt betaald door school. Alle andere kosten voor de hond betaalt ze zelf. “Dat vind ik fijn, want daarmee blijft het mijn hond.”
Gedragsstoornis
De leerkracht zet de labradoodle in voor veel verschillende dingen. Een gevoelig gesprek met een kind of een ruzie uitpraten, gaat bijvoorbeeld makkelijker en voelt veiliger als Buddy erbij is. Ze laat onzekere kinderen Buddy een trucje leren onder haar begeleiding, waardoor ze meer zelfvertrouwen krijgen. “Als ze hiervoor applaus krijgen op het schoolplein, is dat een enorme opsteker. Tegelijkertijd zien ze dat Buddy, net als zijzelf, hard moet werken om iets te leren.”
Ook voor kleine klusjes zet ze de labradoodle in. Zo kan de hond een prop papier in de prullenbak gooien, de gemaakte toetsen bij haar brengen, een pen oprapen en de deur dicht doen. “Het moet natuurlijk geen circushond worden, maar het is wel heel mooi om te zien hoe betrokken de leerlingen zijn bij het aanleren en opvoeden.” Daarnaast komt onderwijsassistent Willy de hond regelmatig uit de klas halen voor de begeleiding van een leerling met een gedragsstoornis. “De jongen geeft de hond opdrachtjes en Buddy spiegelt zijn gedrag. Dit is ontzettend leerzaam. Buddy zorgt er ook voor dat hij ontspant. Laatst had hij een uur lang een boze bui en bij binnenkomst van Buddy verdween de boze bui meteen.”
Wasknijpers
Thuis heeft Goedbloed ook veel gemak van haar goedgetrainde hond. “Ze ruimt bijvoorbeeld de wasknijpers van de grond op, als ik de was afhaal, haha.” Nadelen van een schoolhond ziet ze niet. “Hooguit dat ze nog wat waaks is: als ouders bij een tienminutengesprek de klas in komen, dan blaft ze hard.” Verder ziet Goedbloed alleen maar voordelen. “Ik zou iedere school een hond gunnen. Zorg wel dat je als schoolteam duidelijk weet hoe je de hond wilt inzetten en blijf erover in gesprek. En denk natuurlijk aan het welzijn van de hond. De kinderen weten dat ze Buddy niet mogen storen als ze op haar kleedje ligt. Ook draagt ze een dekje met de tekst ‘Eerst vragen, dan aaien’, zodat ze niet overprikkeld wordt door constant geaai.”
Ben jij met iets bijzonders bezig? Of ken je een leraar/ondersteuner met een goed onderwijs-idee? Stuur dan een mail naar de redactie van het Onderwijsblad.