Alle

AOb wil snel nieuwe kerndoelen

De hele onderwijssector is klaar voor de vernieuwde kerndoelen die de afgelopen jaren zijn samengesteld door leraren, leerlingen, vakinhoudelijke experts, lerarenopleiders, curriculumexpert en maatschappelijke organisaties. Deze moeten zo snel mogelijk worden ingevoerd, omdat de kerndoelen waar leraren nu mee moeten werken dateren uit 2006. Ze zijn achterhaald en onwerkbaar.  

Tekst Floor de Booys Algemene Onderwijsbond - - 2 Minuten om te lezen

marielle paul 5

Staatssecretaris van Onderwijs Mariëlle Paul (VVD) wil de invoering van de nieuwe kerndoelen een jaar uitstellen. Beeld: Rijksoverheid

“Het lopende proces doorzetten, dat is waar het onderwijs om vraagt. Geen vertraging, maar nu doorpakken”, vindt Thijs Roovers, voorzitter van de AOb. “De verouderde kerndoelen leveren voor leraren een onwerkbare situatie op, nog los van de onduidelijkheid van deze tussenfase. Het is bovendien slecht voor de onderwijskwaliteit.” 

Geen vertraging, maar nu doorpakken

Toch heeft staatssecretaris Paul het voor elkaar gekregen om ambtelijk zand in de motor te strooien. De staatssecretaris kwam afgelopen vrijdag – op dezelfde dag dat de vernieuwde kerndoelen werden gepresenteerd – opeens met een brief waarin ze aankondigde dat de invoering ervan een jaar zou worden uitgesteld. Ze kwam in haar brief en tijdens het debat dat op woensdag 16 oktober volgde, niet met inhoudelijke argumenten voor het uitstel. Het lijkt vooral een cosmetische ingreep te zijn om te voldoen aan het hoofdlijnenakkoord waarin de coalitiepartijen hebben afgesproken dat er minder kerndoelen moeten komen.  

De verouderde kerndoelen leveren voor leraren een onwerkbare situatie op

Vooral de PVV en BBB willen dat er minder maatschappelijke onderwerpen in de klaslokalen worden besproken. Met name de seksuele vorming in het primair en voortgezet onderwijs is deze partijen een doorn in het oog. Zij voeren al twee jaar een hetze tegen de Week van de Lentekriebels, de methode die de Rutgers Stichting heeft ontwikkeld voor seksuele vorming. Maar de bloemetjes en de bijtjes kwamen tijdens het debat niet aan bod.  

Weerstand

Het uitstel stuitte op weerstand in de Kamer, maar geen van de Kamerleden wist de staatssecretaris zodanig van repliek te dienen dat het gekeerd kon worden. Waar PVV en BBB eerst stelden prioriteit te willen geven aan het zo snel mogelijk invoeren van de vernieuwde kerndoelen, bleken ze later toch meer gebonden aan coalitieafspraken en steunden ze de staatssecretaris. Geen van de coalitie-Kamerleden kwam met een inhoudelijk onderbouwing voor het uitstel, ze kwamen niet verder dan ‘om focus aan te brengen’.  

Geen van de coalitie-Kamerleden kwam met een inhoudelijke onderbouwing voor het uitstel

De Haagse waan van de dag zorgt er nu voor dat leraren in de klas de regie nog niet kunnen pakken. En dat terwijl autonomie essentieel is voor leraren om hun vak goed te kunnen uitvoeren. Het ontbreken van autonomie geven leraren vaak aan als reden om het onderwijs te verlaten. En het lerarentekort is al nijpend. De staatssecretaris kan zich alleen daarom al het uitstellen van de vernieuwde kerndoelen niet permitteren.  

Oproep

In aanloop naar het debat deed de AOb de oproep om de invoering van de kerndoelen volgens plan in te voeren, samen met een brede coalitie uit het onderwijsveld. De AOb heeft ook gereageerd op de brief van de staatssecretaris waarin zij het uitstel aankondigt.