Alle

Groenteman en brandweerman stand-by bij tekort aan leraren

Scholengroep Samen Katholieke Scholen (SaKS) in Alkmaar heeft groentemannen, bakkers en brandweermannen ‘stand-by’ voor een les over hun beroep als er te weinig leraren zijn, bijvoorbeeld vanwege een griepgolf. “We bedachten het uit nood, maar daarvan maken we op deze manier een deugd”, zegt Helma van der Hoorn, collegevoorzitter van SaKS.

Tekst Karen Hagen - Redactie Onderwijsblad - - Minder dan een minuut om te lezen

invallers

Beeld: Typetank

De Talentcirkel, dat is de naam van het project van de scholengroep met in totaal veertien scholen in Alkmaar en Bergen. “We vroegen aan iedereen om ons heen of ze hun passie voor hun beroep wilden delen met de leerlingen”, zegt Van der Hoorn. Nu heeft de school een lijst met mensen uit verschillende beroepsgroepen die ‘klaarstaan’ als de nood aan de man is.

Beroep

Deze ‘gelegenheidsdocenten’ zullen geen les uit de boeken geven, maar vooral vertellen over hun beroep, zodat leerlingen daarover leren. “De groenteboer bijvoorbeeld over hoe je groenten selecteert op de veiling en hoe je ziet of het een goede bloemkool is”, zegt de collegevoorzitter. “Een verpleegkundige geeft een EHBO-workshop en brandweermannen leggen uit hoe het werkt met een brand.” Ook mensen van de plaatselijke bibliotheek en het kunst-en cultuurcentrum zitten in het netwerk. Wel blijft de verantwoordelijkheid voor de groep bij een collega uit een andere klas liggen. De scholengroep denkt dat de invallers die vertellen over hun beroep uitkomst kunnen bieden voordat er een klas wordt opgedeeld.

Tekort

SaKS bedacht het plan aanvankelijk uit nood voor het lerarentekort. “Het doet echt iets als er een klas naar huis moet”, zegt Van der Hoorn. Toch valt het bij de scholengroep voorlopig nog mee. “Alleen bij een hoge piek in de griepgolf komen we in de problemen. We hebben veel mensen aangenomen, zoals zij-instromers en hebben een eigen flexpool. Deze mensen zijn wel vast in dienst, maar kunnen flexibel ingezet worden.”

Komende week gaat de scholengroep het project uitproberen op één van de scholen. “We kijken dan waar we tegenaan lopen en hoe het uitpakt.”