Alle

Groeifonds: 160 miljoen voor nascholing leraren

Voor verdere professionalisering van leraren is de komende tien jaar 73,1 miljoen euro beschikbaar uit het Nationaal Groeifonds. Nog eens 86,5 miljoen is voorwaardelijk toegekend. “Dit is een heel mooie stap vooruit”, reageert AOb-bestuurder Thijs Roovers.

Tekst Daniëlla van 't Erve - Redactie Onderwijsblad en Hoger Onderwijs Persbureau - - 2 Minuten om te lezen

ontwikkeling groeifonds

Beeld: Typetank

Afgelopen vrijdag zijn de uitkomsten van de derde ronde van het Nationaal Groeifonds bekendgemaakt, waarin in totaal € 4 miljard naar 18 projecten gaan. Een daarvan is de ‘Nationale aanpak professionalisering leraren’, die het ministerie van Onderwijs samen met de AOb en andere vakorganisaties ontwikkelde.

Het plan moet een eind maken het versnipperde nascholingsaanbod voor leraren in po, vo en mbo. Het doel is een kwalitatief goed en samenhangend geheel te creëren om de professionele ontwikkeling van leraren gedurende hun hele loopbaan te stimuleren. En dat is goed nieuws, volgens AOb-bestuurder Roovers: “Hierdoor kunnen we hopelijk via de cao-tafel ook afspraken maken om leraren beter te belonen als ze zich verder ontwikkelen. Beter opgeleide en betaalde leraren vegroten bovendien de kwaliteit van het onderwijs én de aantrekkelijkheid van het beroep.”

Hierdoor kunnen we hopelijk ook afspraken maken om leraren beter te belonen als ze zich verder ontwikkelen

Het Centraal Planbureau heeft de voorstellen geanalyseerd en waarschuwt dat leraren van sommige scholen, juist door het lerarentekort, geen tijd zullen hebben om aan scholing deel te nemen. De overheid kan leraren niet verplichten tot deelname. Dit probleem zal waarschijnlijk vooral bij achterstandsscholen spelen, waardoor dit voorstel de verschillen in de samenleving kan vergroten.
‘Het voorstel noemt versnipperde bekostiging als knelpunt, maar biedt geen structurele oplossing’, aldus het CPB. Het is volgens het CPB de vraag of het project slaagt ‘als flankerend beleid uitblijft’.

Aantrekkelijker

Thijs Roovers deelt die angst niet: “Als dit goed werkt, wordt het beroep aantrekkelijker en dat draagt het juist bij aan het oplossen van het lerarentekort. Natuurlijk gaan we kijken hoe we dit goed kunnen invoeren. We zeggen ook niet dat het plan al klaar is. Het mooie is dat dit de eerste keer is dat de beroepsgroep zelf mag meepraten over de verdere ontwikkeling van leraren. De stem van de leraren zelf zal hierin dus medebepalend zijn.”

In totaal investeert het kabinet met het Nationaal Groeifonds 20 miljard euro in vijf jaar tijd. Het geld moet bijdragen aan ‘structurele en duurzame economische groei’ en is bestemd voor onderzoek, innovatie en scholing. Andere toegekende projecten zijn bijvoorbeeld technologie op school, onderwijshuisvesting en zorgopleidingen.

Verder lezen in dossier: