Geld voor tijdelijke coronabanen in het onderwijs
Het primair, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs krijgen samen 210 miljoen euro voor tijdelijk extra personeel. Het ministerie van Onderwijs hoopt hiermee de druk op scholen in corona-tijd wat te verlichten. De AOb denkt dat het lerarentekort de sector parten blijft spelen.
Het geld komt vanaf 1 januari beschikbaar en is een uitwerking van de zogenoemde coronabanen, die het ministerie van Sociale Zaken eind augustus aankondigde. Het kabinet wil werklozen en werknemers die overbodig zijn bij hun bedrijf inzetten in het onderwijs en in de zorg waar handen tekort zijn. 'Vanwege corona is de druk op met name leraren en schoolleiders extra groot, bijvoorbeeld als hun collega’s in quarantaine moeten', aldus onderwijsminister Arie Slob in een persbericht van het ministerie. 'Met dit geld willen we proberen verlichting te bieden.’
Meer lessen
Zijn collega minister Ingrid Van Engelshoven gaat onder andere over het middelbaar beroepsonderwijs, waar ze de werkdruk ziet oplopen: 'In het mbo gaat het onderwijs zoveel mogelijk fysiek door, maar de anderhalve meter moet daarbij in acht genomen worden, waardoor er meer lessen gegeven moeten worden.'
Dit bedrag zal hopelijk helpen de druk enigszins te verlichten, maar extra leraren vind je er niet mee
Het ministerie van Onderwijs (OCW) bestemt dit eenmalige geld voor het vervangen van docenten, voor gastdocenten of voor tijdelijk onderwijsondersteunend personeel. De AOb vroeg afgelopen maanden regelmatig om extra handen in de klas. “Het is mooi dat aan die oproep gehoord wordt gegeven”, reageert Eugenie Stolk, voorzitter van de AOb. “Dit bedrag zal hopelijk helpen de druk enigszins te verlichten, maar extra leraren vind je er niet mee.”
Bevoegde leraren
Ondersteuners die helpen corona-regels handhaven of surveilleren bij toetsen en examens, zijn misschien op korte termijn te vinden, denkt de AOb. Het wordt lastiger wanneer bevoegde leraren nodig zijn. Stolk: “Het lerarentekort was er voor corona al en is er nu ook. We merken het doordat er nauwelijks vervanging te vinden is. Om dat probleem op te lossen - om structureel weer meer bevoegde leraren te krijgen - moet er toch echt structureel geïnvesteerd worden.”
Daarnaast blijft er van de eenmalige corona-miljoenen weinig over wanneer je ze over alle scholen en instellingen verdeeld, denkt Stolk. OCW heeft nog niet naar buiten gebracht hoe de verdeling over de drie onderwijssectoren eruit gaat zien. Ook de precieze spelregels voor de inzet van het geld zijn nog niet duidelijk.