VO

Eerste hulp bij klassenmanagement

“Als ik had geleerd om effectief orde te houden, had dat echt verschil gemaakt”, vertelt voormalig mavo-docent Evelyn Fox. Vind jij klassenmanagement ook een taaie? Check de ervaringen van collega’s.

Tekst Miro Lucassen - redactie Onderwijsblad - - 2 Minuten om te lezen

pixabay anti stress ballen

Beeld: Pixabay

Op papier is het begin van een lerarenloopbaan goed geregeld. Stages met begeleiding tijdens de opleiding, vormen van coaching in de startperiode, een team om op terug te vallen als het even wat minder gaat. Helaas, het lerarentekort slaat gaten in de collegiale begeleiding en verhoogt de druk om te veel taken op de schouders van de starter te leggen. Wat gebeurt er in die lokalen waar de starters onvoldoende op zijn voorbereid? 

“Als ik geleerd had om effectief orde te houden, had dat echt verschil gemaakt”, zegt Evelyn Fox die als zij-instromer lesgaf aan 1-mavo op een middelbare school in de Zuid-Hollandse bollenstreek. Ze gooide binnen een jaar de handdoek in de ring. “Klassenmanagement is zo ingewikkeld, dan stond ik weer te ploeteren en mijn stem te verheffen. Er ging zo veel voorbereiding in die lessen, en niemand luisterde.”

Wat ik nodig had, was een toolkit om orde te houden die precies bij mij past

Ze wist dat ze risico’s nam, zegt Fox, die na een mooie tijd in het bedrijfsleven iets relevants terug wilde doen voor de maatschappij. Op een nabije middelbare school kon ze met haar masterdiploma geschiedenis direct aan de slag voor het vak Mens & Maatschappij, een aanstelling van zes uur. Het plan was dat na een jaartje proefdraaien de tweejarige deeltijdopleiding zou volgen. 

“Alle lof voor de begeleiding, docenten hebben bij mij in de klas gezeten en feedback gegeven. Ik kreeg allerlei suggesties van collega’s hoe zij het doen. Ik heb het allemaal geprobeerd, maar het werkte niet goed voor mij. Wat ik nodig had, was een toolkit om orde te houden die precies bij mij past. En ik ben gestopt voor ik die heb kunnen samenstellen.”

Als je het pubergedrag kunt verklaren, overleef je de beginfase in het onderwijs gemakkelijker

Maurice Knijn begon direct na zijn overstap uit het bankwezen Nederlandse les te geven in Amsterdam-Zuidoost, in augustus 2021. De opleiding als zij-instromer volgde een half jaar later, in februari. “Die eerste maanden werkte ik puur op gevoel, met de goede ondersteuning van collega’s en mijn coach. Klassenmanagement is dan een zaak van vallen en opstaan.”

Twee jaar later is de opleiding bijna afgerond, waarbij Knijn vooral enthousiast is over de vakken supervisie en ontwikkeling van de adolescent. “Als je het gedrag kunt verklaren uit wat er in het brein van de puber gebeurt, overleef je de beginfase in het onderwijs gemakkelijker. Wees je ervan bewust dat je niet altijd een 6 kan gooien als het gaat om een perfecte les. Bij een 4 kunnen leerlingen nog altijd met plezier aan het werk zijn.” 

Supervisie was voor hem belangrijk om grenzen aan zijn inzet te stellen: 

Verder lezen? Word AOb lid!
Als lid heb je toegang tot alle content van de website. Meer over alle voordelen vind je hier.
Word direct lid

Ben je al lid? Login om verder te lezen.