Alle

Een site vol gratis sotfware

Vmbo-docent Bart Valkenier bundelt gratis creatieve tools op zijn website en maakt er zelf instructievideo’s bij. Zo wil hij de digitale vonk bij leerlingen aanwakkeren.

Tekst Daniëlla van 't Erve - Het Onderwijsblad - - 4 Minuten om te lezen

zwolle-rubriek-idee-vmbo-docent-bart-valkenier-uit-zwolle

Beeld: Angeliek de Jonge

Het logo valt in brokstukken uiteen, de presentator gaat in vlammen op en er zwemt opeens een haai in beeld. In zijn promofilmpje geeft Bart Valkenier spectaculaire voorbeelden van wat leerlingen digitaal kunnen maken. Ruim acht jaar geleden begon hij als docent natuurkunde en scheikunde op vmbo Talentstad in Zwolle. Voor het project Talent-tv hielp hij leerlingen bij het maken van films over de school. Naast een studie chemie en een lerarenopleiding, heeft hij namelijk een kunstopleiding gevolgd met muziek en film als specialiteit. “Leerlingen vonden het zo gaaf wat ik liet zien, dat ze dat ook wel wilden maken”, vertelt hij. “Maar dat kan alleen met software waar je voor moet betalen, zoals het Adobe-pakket. De uitleg is daarbij in het Engels, wat ze moeilijk vinden. ‘Dat kan toch anders’, dacht ik toen.”

Zo ontstond zijn idee om gratis software te zoeken en te bundelen op een website, waarbij hij zelf de instructiefilmpjes maakt. Met subsidie van het Lerarenontwikkelfonds kon de school hem hiervoor twee jaar lang een dag in de week vrij roosteren. Hij kreeg budget voor apparatuur zoals een 3D-printer en een microfoon en voor een vormgever die een logo, huisstijl en de basisstructuur van de website ontwierp.

Betrouwbaar

Inmiddels is de website een feit. Er staan zeker twintig programma’s op die in zeven thema’s zijn ingedeeld, van fotobewerking en illustratie tot 3D-animatie. Goed bruikbaar en betrouwbaar zijn voorwaarden, dus ‘irritante’ trialversies met watermerken en reclame zijn uit den boze. “Het is verrassend hoeveel supergoede alternatieven er zijn”, vertelt Valkenier. “Elke week kom ik nog wel iets tegen dat gratis is en goed gebruikt kan worden. Het staat alleen overal en nergens. Op mijn site staat nu alles overzichtelijk bij elkaar en het ziet er tof uit, zodat het jongeren aanspreekt.”

De een vindt het fijn om eerst een lange video te bekijken, terwijl een ander juist meteen aan de slag wil en alleen een filmpje wil bekijken als hij een vraag heeft

Bij elk softwareprogramma maakt hij filmpjes met instructies. “Het was best zoeken hoe je een goede training maakt”, zegt hij. “Ga maar eens voor een webcam zitten en tegen jezelf aanpraten, dan voel je je best raar hoor. Maar het is een leuk proces, waarbij ik mijn leerlingen heb betrokken. De een vindt het fijn om eerst een lange video te bekijken, terwijl een ander juist meteen aan de slag wil en alleen een filmpje wil bekijken als hij een vraag heeft. Daarom ben ik ook minifilmpjes gaan maken, waarin ik in maximaal een minuut uitleg hoe iets moet.”

De slogan waarmee hij zijn filmpjes vaak eindigt is #maakiets. “De digitale vonk die ik in de ogen van leerlingen zie ontstaan, wil ik aanwakkeren”, vertelt de docent over zijn missie. “Ik hoop ze te motiveren om iets te maken op hun laptop in plaats van bezig te zijn met social media of gamen. Kunst en creativiteit maakt de wereld een beetje mooier en de mensen gelukkiger. Als leerlingen de vaardigheden nu al opdoen en zonder belemmering van taal of geld hun creativiteit kunnen uitleven, dan hebben ze daar later zoveel baat bij.”

Zijn inzet werpt vruchten af, vertelt Valkenier die inmiddels als docent verbonden is aan de praktijkrichting Dienstverlening en Producten en vooral nog lesgeeft in film en media. “Een meisje kan ontzettend goed tekenen en maakt nu prachtige animaties. Ze gaat straks een creatieve opleiding doen waarvoor ze de digitale technieken dus al in huis heeft. Dat vind ik fantastisch. Vierdejaars moesten voor hun examen een film maken, waarvoor ze het gratis programma Hitfilm hebben gebruikt. Dat ging uitstekend. Het is toch geweldig dat je zo kunt voldoen aan de eisen van een volwaardig examen?”

Platform

De subsidie loopt tot juli, een nieuwe aanvraag loopt nog, maar hoe dan ook gaat Valkenier door. “De site blijft gratis. Ik maak er geen winst mee, ik ben gewoon een enthousiaste docent die dit belangrijk vindt. De poster met het overzicht van alle tools is daarom gratis te bestellen en mijn nieuwsbrief staat vol tips en trucs voor docenten. Ik krijg positieve reacties uit het hele land, dus de interesse is er, maar de website mag nog meer bekendheid krijgen. Ik hoop een platform op te bouwen waaraan iedereen bijdraagt. Alleen al voorbeelden voor in de eregalerij zijn welkom. Dat is stoer voor de maker en iedereen kan er iets van leren.”