Een dagje leerkracht
In het Gooi lopen scholieren en potentiële zij-instromers een dagje mee op de basisschool. “Mijn eigen basisschooltijd was eigenlijk gewoon heel leuk. Misschien wil ik wel terug naar dat gevoel.”
Bij de kleuters van de Paulusschool in Hilversum wordt meteen vanaf half negen keihard gewerkt. Per tafel met daaraan vijf tot zes kinderen staat een bak met appels klaar die allemaal geschild moeten worden voor de appelmoes. De juf zal de appelmoes ter plekke in de klas op een kookstel bereiden. Aan een van de tafels is Annick van den Hemel (17) aangeschoven om mee te schillen. Ze zit in havo 5 op het Alberdingk Thijm College en wil volgend jaar waarschijnlijk naar de pabo.
“Ik denk dat ik basisschooljuf wil worden, maar van welke groep weet ik nog niet. Ik heb al eerder aan deze meeloopdag meegedaan en ben toen alleen bij de kleuters geweest. Vandaag sta ik ook voor de andere groepen en ik ben vooral benieuwd naar groep 3 en 4.”
Dit artikel lees je gratis uit het Onderwijsblad van december. Op de hoogte blijven van alles wat speelt in het onderwijs? Word lid van de AOb! En ontvang elke maand het Onderwijsblad.
CHECK ALLE VOORDELEN VAN HET LIDMAATSCHAP
Een paar lokalen verder luistert Tamar Jagersma (17) mee met de rekeninstructies voor groep 5 en 6. Zodra de kinderen voor zichzelf gaan werken, vraagt een leerling haar direct om te helpen. “Het ging me goed af omdat ik de sommen van mijn eigen lagere schooltijd herkende.” Tamar zit in vwo 5, ook op het Alberdingk Thijm College en is zich alvast aan het oriënteren op een vervolgstudie.
“Ik twijfel tussen de pabo en een opleiding tot geschiedenisdocent. Mensen dingen leren, dat gaat het sowieso worden, denk ik. Toen ikzelf op de basisschool zat, hielp ik ook klasgenoten als ze iets niet begrepen. Mijn grote voorbeeld en held is mijn eigen juf van groep 8. Zij was slim, rustig en zo’n geweldig persoon. Zo wil ik later ook zijn. Mijn hele basisschooltijd was eigenlijk gewoon heel leuk. Misschien wil ik wel terug naar dat gevoel, dat me dat zo trekt aan het onderwijs.”
Die reden hoort Edith van Meningen, directeur van de Paulusschool, vaker. “Of andersom, dat iemand zelf een minder leuke schooltijd heeft gehad en andere kinderen daarvoor wil behoeden.” Het is de tweede keer dat haar school meedoet aan de campagne voor alle basisscholen in de regio. Naast drie leerlingen van de middelbare school loopt er vandaag ook een zij-instromer mee.
Een dag als dit is hard nodig, want het lerarentekort blijft voelbaar
Van Meningen: “We hebben een rooster gemaakt, zodat ze rouleren en aan het einde van de dag alle groepen hebben gezien. Een dag als dit is hard nodig, want het lerarentekort blijft voelbaar. Daarom is het belangrijk zoveel mogelijk mensen enthousiast te maken voor het vak.”
Het enthousiasme spat ervan af bij Rosalyn Visser (17). Ze staat voor groep 3 en 4 met een grote glimlach. “Het leuke tot nu toe vind ik dat ze me echt als juf behandelen. Ze roepen de hele tijd ‘juf, juf!’ Ik coach ook een hockeyteam met meisjes van rond de acht jaar, dus ik heb al wat ervaring. De bedoeling van vandaag is puur oriënteren, want ik heb nog niet besloten wat ik na de havo wil gaan doen. Pabo of journalistiek: daar twijfel ik tussen.”
Twijfelaars
Het initiatief voor de campagne ‘Doe een dagje Leerkracht’ komt van Saskia Makker, die zich samen met andere besturen in het Gooi bezighoudt met de regionale aanpak personeelstekort in het primair onderwijs. “Omdat ik in mijn functie ook verantwoordelijk ben voor de middelbare scholen in de regio was de verbinding tussen primair en middelbaar onderwijs snel gemaakt. Want hoe leuk is het om de leerlingen die in hun eindexamenjaar zitten alvast te laten voelen hoe het is om voor de klas te staan? En dan hebben we het niet alleen over de leerlingen die naar de pabo willen, maar iedereen die nieuwsgierig naar het vak is. Daarom hebben we de campagne zo laagdrempelig mogelijk gemaakt.”
Dit is wel de meest ideale manier om te ervaren of het onderwijs wat voor me is
Na een succesvolle eerste editie in mei van dit jaar besloten ze de dag in oktober te herhalen. Het werd groots aangepakt met een postercampagne in het Gooi en media-aandacht. “Mei was niet zo’n goede maand, omdat de studiekeuze door veel leerlingen van de examenklassen al gemaakt was. In oktober is de kans dat de definitieve beslissing nog niet is gevallen groter. Net als de kans dat we twijfelaars kunnen overtuigen toch voor de pabo te kiezen. Wat verder opvalt, is dat er een grote belangstelling is van zij-instromers. De verhouding scholieren en zij-instromers was bij de laatste editie fiftyfifty.” In totaal hebben zo’n zestig mensen zich aangemeld om een dagje mee te lopen bij een van de tientallen aangemelde basisscholen.
De zij-instromer die vandaag meeloopt op de Paulusschool staat er duidelijk iets anders in dan de scholieren. Zij gaat gericht te werk, heeft een helder doel voor ogen voor vandaag en stelt veel werk gerelateerde, praktische vragen aan de directeur en de andere leerkrachten. Ze is de dag begonnen voor groep 7 en 8 en wil anoniem blijven, omdat haar huidige werkgever nog van niets weet.
“Ik loop al een tijdje rond met het idee van een overstap naar het onderwijs. Toen ik op een middag in een bushokje in het Gooi stond te wachten en een billboard zag met een poster van de campagne Doe een dagje Leerkracht was dat een echte aha-ervaring. Ik heb gelijk een vrije dag aangevraagd op mijn werk en me aangemeld. Het valt me tot nu toe zeker niet tegen. Dit is wel de meest ideale manier om te ervaren of het onderwijs wat voor me is.”
Laatste duwtje
Tamar laat aan het einde van de dag weten dat ze het lesgeven aan de kleuters het leukst vond. “Kleuters moet je alles uitleggen. Een beetje opvoeden en minder stof aanleren dan bij de andere groepen. En ze zijn vooral heel schattig. Zo vroegen ze bij binnenkomst wie ik was. Ik antwoorde dat ik juf wil worden en toen gingen ze me knuffelen. Zo lief. De dag heeft me absoluut erg geholpen om een keuze te kunnen maken. Ik wilde al naar de pabo, maar nu weet ik het zeker. Voor mij werkt dit ook beter dan een open dag, zo zie je pas echt hoe het is.”
Ook Annick gaat enthousiast naar huis. “Uiteindelijk vond ik groep 3 en 4 het allerleukst. Omdat ik daar veel mocht doen, zoals een dictee geven en helpen met rekenen.” Het dagje leerkracht heeft Annick net dat laatste duwtje gegeven, want gelijk de volgende dag heeft ze zich opgegeven voor een open dag van de pabo. “Het balletje is nu echt gaan rollen. Ik word juf.”
Lees en onderteken het manifest: Elk kind een bevoegde leraar in 2030. Lees ook andere artikelen over het lerarentekort op deze site.