PO
VO

Deel je ambities en wijs niet met dat vingertje

Een succesvol functionerings- of beoordelingsgesprek staat of valt met de voorbereiding. Bedenk wat je wilt zeggen en hoe. Een gesprek ‘dicht bij jezelf’ houden, wat is dat eigenlijk? En wat doe je met vage kritiek?

 

Tekst Michiel van Nieuwstadt - Redactie Onderwijsblad - - 4 Minuten om te lezen

Functioneringsgesprek

"Werkgevers beschouwen het functioneringsgesprek vaak als een moetje vanuit de cao." Beeld Nino Maissouradze

Hoe hij ze noemt, maakt niet uit, maar jouw leidinggevende is verplicht om ze te voeren: periodieke gesprekken over hoe het gaat op je werk. Toch gaan veel scholen ze uit de weg. Volgens cijfers die de AOb verzamelde bespreekt één op de acht leraren in het voortgezet onderwijs zelfs nooit zijn functioneren met leidinggevenden. Het onderzoek is uit 2008, maar AOb-beleidsmedewerker Marcel Koning denkt niet dat er sindsdien veel veranderd is. “Werkgevers beschouwen het functioneringsgesprek vaak als een moetje vanuit de cao. Aan de andere kant vinden werknemers het vaak een beetje spannend om door hun werkgever beoordeeld te worden.” Begrijpelijk, maar geen reden om die gesprekken dan maar uit de weg te gaan, zegt Koning. Hoe pak je dat aan?

1. Ga dat gesprek vooral aan

AOb-sectorbestuurder Anton Bodegraven raadt onderwijsmensen aan om een functioneringsgesprek te vragen, als de werkgever dat zelf niet inplant. “Zo’n gesprek biedt kansen. Het is het moment om het te hebben over scholing bijvoorbeeld of om je ergernis uit te spreken over een leidinggevende. Functioneringsgesprekken zijn uitdrukkelijk bedoeld voor tweerichtingsverkeer. Het beoordelingsgesprek is vaker top-down.”

Dit artikel stond in het Onderwijsblad. Wil jij het blad ontvangen? Word lid!

Koning vult aan: “In een functioneringsgesprek bespreek je met jouw leidinggevende de toekomst en dingen waar je in je werk tegenaan loopt. Een beoordelingsgesprek met consequenties voor je salaris bijvoorbeeld is van een andere orde.”

Werkgevers beschouwen het functioneringsgesprek vaak als een moetje

Als een werkgever zo’n gesprek met juridische consequenties wil voeren, dan moet hij dat van tevoren kenbaar maken, en dan nog mag hij je niet overvallen. Met het inhouden van je periodiek bijvoorbeeld. Volgens de cao voortgezet onderwijs kan een werkgever daartoe alleen besluiten als er twee negatieve beoordelingen aan vooraf zijn gegaan. Ook in het primair onderwijs heb je recht op die jaarlijkse periodiek, tenzij de personeelsgeleding van de medezeggenschapsraad expliciet heeft ingestemd met afwijkende afspraken hierover.

2. Bereid je goed voor

Een open deur, want de crux is hoe je dat doet. Werkgevers zijn volgens veel cao’s verplicht beleid te ontwikkelen voor een ‘gesprekkencyclus’: periodieke besprekingen over het functioneren van werknemers, nu en in de toekomst. Dat beleid moet op papier staan, dus vraag het op of vraag waar je het kunt vinden.

Je goed voorbereiden betekent dat je weet wat je gaat zeggen, en net zo belangrijk: hoe je dat wilt gaan doen. “Stel je hebt te maken met een leidinggevende die wel input vraagt, maar je hebt het idee dat er met jouw feedback eigenlijk nooit iets gebeurt. Check dan van tevoren bij collega’s of het klopt wat jou opvalt. En verzamel voorbeelden van situaties die duidelijk maken waar de schoen wringt.”

Een beschuldigende vinger werkt als een rode lap op een stier

De kunst is zo’n gesprek ‘dichtbij jezelf te houden’, zoals Bodegraven het noemt. Dat doe je door de juiste formuleringen te kiezen. Zeg dus liever niet: ‘Jij doet dit en dat verkeerd’, want zo’n beschuldigende vinger werkt bij veel mensen als een rode lap op een stier. Zeg liever iets in de trant van: ‘Ik vind het vervelend dat ik het idee heb dat er met mijn feedback niet veel gebeurt, terwijl ik er wel heel veel tijd in steek.’

Bodegraven: “Je kan zelfs een persoonlijkheidstest invullen die inzicht geeft over het karakter van je leidinggevende, als je daar zelf al niet een beeld van hebt.” Google maar eens op de woorden ‘persoonlijkheidstest’ en ‘kleuren’. Met een ‘rode’ baas, wat doorgaans staat voor autoritair in dit soort tests, moet je misschien wat voorzichtiger zijn en de kritiek wat meer omfloerst brengen. Juist bij mensen die niet graag worden tegengesproken moet je kritiek bij jezelf houden. Kies de juiste woorden, zoals: ‘Ik snap dat het management hierover heel goed heeft nagedacht en dat jullie extern advies hebben ingewonnen, maar wat me stoort is dat…’. Met een ‘blauwe’ baas, wat staat voor systematisch en logisch, houd je het vooral feitelijk en dat is volgens Bodegraven sowieso een goed idee.

(artikel gaat verder onder afbeelding)

Een vrouw voert een functioneringsgesprek met een baby op de arm.

Zeg liever niet: ‘Jij doet dit en dat verkeerd’, want zo’n beschuldigende vinger werkt bij veel mensen als een rode lap op een stier.

 3. Schrijf dat verslag niet zelf

Het kan een ongelijke strijd zijn, zo’n functioneringsgesprek, waarschuwt Anton Bodegraven. “Leidinggevenden kunnen zo’n gesprek voorbereiden met een personeelsfunctionaris die tips en tricks geeft of jouw dossier met hen doorneemt. Juist daarom is het belangrijk

Verder lezen? Word AOb lid!
Als lid heb je toegang tot alle content van de website. Meer over alle voordelen vind je hier.
Word direct lid

Ben je al lid? Login om verder te lezen.