Alle

Cultuurdocenten tegen het lerarentekort

Cultura Nederland wil creatieve vakdocenten voor klassen zetten die anders naar huis worden gestuurd. De AOb ziet deze oplossing als een pleister.

Tekst Nienke Colijn - Redactie Onderwijsblad - - 2 Minuten om te lezen

foto-cultura-nederland-jpg

beeld: Pixabay

“Het is voor de school ideaal. Kinderen krijgen op een andere, leuke manier les. We zien dit als een tijdelijke oplossing, totdat er weer een vaste leerkracht voor de klas staat. We staan er niet achter dat er leerlingen naar huis worden gestuurd”, vertelt Yannick van Balen, oprichter en eigenaar van Cultura Nederland.

Creatief

Cultura Nederland heeft een pool van honderdvijftig vakdocenten uit verschillende cultuurdisciplines die werkzaam zijn in Amsterdam en omstreken. In plaats van klassen naar huis sturen, kunnen scholen er bij tekorten ook voor kiezen een creatieve invaller voor de klas te zetten.

'Je kan niet de hele dag gaan dansen, dat is veel te vermoeiend'

Wat doet een vakdocent als hij is ingehuurd? “We geven eigenlijk een workshop en vakdocenten draaien hun eigen programma. Daarbij wordt er rekening gehouden met de wensen van de school”, zegt Van Balen. “Maar wij bedenken het geheel, want je kan ook niet de hele dag gaan dansen, dat is veel te vermoeiend.”

Creatieve vakdocenten als oplossing tegen het lerarentekort. “Het is geen structurele oplossing, het is een pleister”, zegt Eugenie Stolk, AOb-bestuurder. “Het medicijn is gewoon meer leraren.”

Het is fijn om iets van een oplossing te hebben als de nood hoog is

‘Wij hebben een aantal keer gebruikgemaakt van de creatieve invalleerkrachten, omdat het alternatief was de kinderen naar huis te sturen en dat wilden we niet. Het is fijn om iets van een oplossing te hebben als de nood hoog is’, schrijft Marit de Graaff, adjunct-directeur van de Osdorpse Montessori school in Amsterdam.

Cultura Nederland wordt betaald door de school en scholen kunnen hiervoor het potje voor werkdrukverlaging gebruiken. “Als het schoolteam het hiermee eens is”, zegt Stolk, “dan mag dat.” Volgens Van Balen kunnen scholen ook andere middelen aanspreken, zoals hun eigen budget, ouderbijdrages of vouchergelden.

Je moet toch in de gaten houden of het goed gaat

‘Ik ben voorstander van iemand voor de klas die daarvoor opgeleid is. Een creatief vakdocent is niet hetzelfde als een leerkracht’, mailt adjunct-directeur De Graaff, ‘het verloopt ook niet altijd vlekkeloos. Je moet toch in de gaten houden of het goed gaat.’

Ongeluk

Een vakdocent is niet verantwoordelijk bij eventuele ongelukken. Als er iets misgaat, ligt de aansprakelijkheid bij een bevoegde leerkracht van de school, die dichtbij de invaldocent lesgeeft en makkelijk even binnen kan lopen.