Crash course voor invloedrijke leraren
Draufgängers is het Duitse woord voor mensen ‘die er stevig tegen aan willen’ om meer te bereiken. Speciaal voor hen organiseert de AOb dit najaar een driedaagse ‘crash course’. Iris Ludekuse deed aan de eerste ronde mee.
Aparte naam voor een cursus...
“Het heeft niks met neerstortende vliegtuigen te maken. Het gaat gewoon om een zeer intensieve cursus; in hoog tempo krijg je heel veel informatie over je heen van diverse inspirerende sprekers. Eenmaal thuis, was ik elke keer blij dat ik me op de bank kon laten ploffen. Vandaar de naam.”
Waarom meldde jij je aan?
“Ik werk als docent recht op het Koning Willem I College in Den Bosch en wilde daarnaast meer gaan doen voor de AOb. Ik wist nog niet precies wat. Tijdens mijn zoektocht wees AOb-voorzitter Tamar van Gelder me op deze cursus. ‘Echt wat voor jou!’, zei ze. Een cursus die je inzicht geeft in hoe je in het totale onderwijswerkveld beter en effectiever kunt handelen. Dat leek me wel wat. Niet lang daarna belandde ik ook in de AOb-sectorraad voor het mbo waarin wordt meegepraat over beleid, regelgeving en arbeidsvoorwaarden.”
Als 30-jarige ben je er redelijk vroeg bij.
“Klopt. Mijn moeder werkte als docent in het praktijkonderwijs. Ze werd valselijk beschuldigd dat ze een leerling had geslagen. Zonder wederhoor werd ze op non-actief gesteld. In mijn puberjaren maakte ik van nabij mee wat voor een impact zoiets heeft. De juristen van de AOb deden destijds veel om te zorgen dat mijn moeder er zonder kleerscheuren uit kwam.”
Intuïtie is goed, bewuste keuzes maken is beter
Vertel eens over de course.
“Docent zijn is een erg ingewikkeld vak. Je eigen kwaliteiten, dertig allemaal verschillende kinderen in de klas, de organisatie waarbij je werkt, ouders en alles wat je van buiten de school over je heen krijgt. Een soort jongleren waarmee je soepel en vaak direct mee moet omgaan. Intuïtie is dan goed, beter is om bewustere keuzes te maken en daar met collega’s over te praten. Om dit vakmanschap te ontwikkelen, moet je veel vlieguren maken en praten met elkaar.”
Heb je een voorbeeld?
“We praatten tijdens de cursus over onze professionele ruimte. Bijvoorbeeld bij het kiezen van een onderwijsmethode. Een groot deel van het klasje van dik twintig man wist niet dat docenten wettelijk gezien de baas zijn over welke methode wordt ingekocht. Natuurlijk moet je overleggen als de directie wat anders wil, maar als puntje bij paaltje komt, gaan wij over het gereedschap waarmee we willen werken.”
Wat merkt jouw school van dat je deze crash course hebt gedaan?
“Na de eerste twee dagen formuleerde iedere deelnemer een voor zichzelf passende praktijkopdracht. Die van mij was, hoe kan het ook anders, om meer naamsbekendheid van de AOb op onze school te organiseren onder de 1900 collega’s. Dat onderwerp sneed ik natuurlijk zo nu en dan weleens terloops aan. Nu gaan we dat gestructureerder doen. We zijn in gesprek om vanaf volgend schooljaar voor alle nieuwe docenten in het bestaande ‘onboarding’ programma standaard ook een praatje in te bouwen over het nut van de vakbond.”
Er kan veel meer dan de meeste mensen denken
Aan wie raad je de cursus aan?
“Aan mensen met de ambitie om in de klas, op school, bij de vakbond en op regionaal of zelfs landelijk niveau wat te verbeteren. En daarin vooral effectiever willen worden. Er kan veel meer dan de meesten denken. En natuurlijk is het vooral leuk om van een bont gezelschap afkomstig uit alle hoeken en gaten van het onderwijs te horen hoe zij het doen.”
De crash course staat gepland op vrijdag 11 en zaterdag 12 oktober. De derde dag is op vrijdag 8 november. Schrijf je in!
AOb-leden kunnen vakbondsverlof inzetten voor deze cursus. De cao-voorwaarden daarvoor verschillen per onderwijssector. Meer informatie