Bewaak je pauze met het werkverdelingsplan
Kom jij 10 minuten eerder op je werk? De rechter heeft bepaald dat een telecombedrijf die tijd moet uitbetalen. Hoe is dat in het onderwijs geregeld? Alle ‘sprokkeltijd’ moet zijn vastgelegd in het werkverdelingsplan. Dit gebeurt nauwelijks. Pauzes verdampen.
Een voormalig werknemer van het callcenter Teleperformance was jarenlang 10 minuten voor zijn dienst aanwezig. Die tijd moest hij gebruiken om systemen op te starten zodat hij kon beginnen met bellen zodra de lijnen opengingen. Vorig jaar wilde de werknemer die dagelijkse 10 minuten uitbetaald krijgen. Hij was sinds 2016 in dienst en had uitgerekend dat het om ongeveer 1600 euro ging.
Teleperformance weigerde uit te keren, waarop de werknemer naar de kantonrechter stapte. Die gaf hem gelijk. De geclaimde 1600 euro werd 2900 euro, omdat de rechter ook vakantiegeld, wettelijke verhoging en incassokosten meerekende. Teleperformance ging in hoger beroep, maar ook de rechtbank Den Haag gaf de callcentermedewerker gelijk. Teleperformance legt zich daar niet bij neer en is daarom in cassatie gegaan bij de Hoge Raad een rechtsgang die heel lang kan duren. Als de hoogste rechter de werknemer ook in het gelijk stelt, kunnen ook andere werknemers hun voorbereidingstijd terugvorderen. De oud-werknemer wordt financieel en juridisch bijgestaan door de FNV.
In het onderwijs is geen sprake van urenregistratie
Een parallel met het onderwijs lijkt snel getrokken. Geen enkele basisschoolleerkracht zal pas om 08.30 uur als de lessen beginnen het lokaal in komen snellen. “Helaas is deze zaak niet een-op-een naar het onderwijs te vertalen”, vertelt AOb-advocaat Geert Wind. “Het grote verschil tussen dat callcenter en het onderwijs is dat je op het moment dat je inlogt, registreert dat je aan het werk bent. Terwijl in het onderwijs geen sprake is van urenregistratie, daar hebben we het werkverdelingsplan, een black box waar alle taken in gegooid worden.”
Er zijn directeuren die de inloop of pleinwacht niet als werktijd rekenen
“Op veel scholen moet het personeel vanaf 08.15 uur aanwezig zijn voor pleinwacht of inloop”, weet AOb-consulent Esther van Es, die workshops geeft over het werkverdelingsplan. “Dit is geen lestijd, dus moet het ergens anders worden afgeschreven. Dat moet het team doen in het werkverdelingsplan. Maar er zijn directeuren die de inloop of pleinwacht niet als werktijd rekenen. Terwijl je dat ene kwartiertje niet even naar de Hema kunt lopen.”
Als je niet even naar de Hema kunt lopen, is het werktijd. “Hoewel het geen lestijd is, is het wel heel functionele werktijd”, specificeert Van Es. “Dat kwartiertje bij de deur om je leerlingen te groeten, maakt dat je de lesdag rustig kunt beginnen, omdat je elke leerling even gezien hebt.”
Werkgevers moffelen dat ene kwartiertje graag weg
Het hete hangijzer is de pauze. Na 5,5 uur werken heb je volgens de Arbeidstijdenwet recht op minimaal een half uur pauze of twee keer een kwartier pauze. En als de werkdag al om 08.15 uur is begonnen, komen scholen daarmee in de knel zeker als er een continurooster is.
Dus moffelen werkgevers dat ene kwartiertje graag weg. Bij een fulltimebaan gaat het om vijf kwartier per week. Dat tikt wel aan. “Daarom is het van belang dat de voorbereidingstijd wordt meegenomen in de opslagfactor”, vindt Van Es. In de opslagfactor, de tijd die in het werkverdelingsplan wordt toegeschreven aan bijkomende werkzaamheden die je nodig hebt om les te kunnen geven, wordt ‘sprokkeltijd’ vrijwel nooit opgenomen. “Er zijn basisscholen met een opslagfactor van maar 35 procent. Is dat op jouw school zo? Dan is alle voorbereidingstijd vrijwel zeker op jouw conto”, vertelt Van Es.
Wat kun je daar aan doen?