Baangarantie voor Noord-Hollandse pabostudent
Studenten die volgend schooljaar beginnen met de opleiding leraar basisonderwijs aan de iPabo en binnen vijf jaar afstuderen hoeven niet bang te zijn dat ze daarna geen baan vinden. Zes schoolbesturen in Noord-Holland garanderen deze studenten dat ze direct aan de slag kunnen. De pabo en de besturen hopen zo meer studenten te trekken om het lerarentekort op te lossen.
De zes schoolbesturen die nu meedoen hebben samen zo’n honderd verschillende basisscholen door heel Noord-Holland. “Er mogen altijd nog schoolbesturen aansluiten”, zegt Titia Bredée, collegevoorzitter van de hogeschool iPabo. “Ik ben vooral blij dat het verschillende schoolbesturen zijn, zo zit er een islamitisch scholenbestuur bij. Elk bestuur legt andere accenten, dat is interessant voor studenten.”
Rekensom
Bestuurder Rien Spies van schoolbestuur Agora met 25 basisscholen, maakt zich geen zorgen over de baangarantie. “Het is een rekensom”, zegt Spies. “In Zaanstad merken we nu al tekorten. Ik kan iedereen indelen, maar als er een lerares zwanger wordt, zit ik al met de handen in het haar. Als ik dan naar de instroom op de pabo kijk, denk ik dat ik iedereen wel kan gebruiken.”
De pabo en de schoolbesturen werken samen om de pabo-studenten op te leiden. Samen stellen ze de kwaliteitseisen op. Spies: “De kwaliteit is belangrijk. Daaraan doen we geen concessies. Met dit traject is het een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Maar het zit wel goed want de pabo stelt al hoge instroomeisen.” De begeleiding en beoordeling van studenten gebeurt in nauw overleg tussen schoolbesturen en pabo. Ook worden afgestudeerden begeleid als ze net voor de klas staan als starter.
Twijfelaars
Bredée zegt dat ze met dit initiatief hoopt een brede groep aan te spreken om toch voor het leraarsvak kiezen. “We hopen dat studenten die twijfelen tussen pedagogiek en docent basisonderwijs eerder kiezen voor de pabo met een baan in het vooruitzicht. Of dat studenten door de baangarantie weten dat ze hun studielening terug kunnen betalen en daarom toch leerkracht willen worden.”