VO

AOb kraakt plan schoolbestuurders voor studiestart zonder diploma

Leerlingen die nog niet alle vakken hebben gehaald op de middelbare school moeten de mogelijkheid krijgen om alvast aan een vervolgopleiding te beginnen. Daarvoor pleit de VO-raad, maar de AOb is het daar niet mee eens.

Tekst Karen Hagen - Redactie Onderwijsblad - - 3 Minuten om te lezen

leerlingen_in_klas

Beeld: Nanne Meulendijks

“Er is dit jaar terecht coulance voor de eindexamenkandidaten vanwege corona”, zegt AOb-bestuurder Jelmer Evers. “Deze plannen zijn een maand voor het eindexamen enorm demotiverend voor docenten die zich uit de naad werken om de examens voor te bereiden.”

In het Algemeen Dagblad roept Henk Hagoort, de nieuwe voorzitter van de VO-raad, op om ‘soepel’ om te gaan met leerlingen die niet alle vakken halen bij hun eindexamen. Zij zouden zonder afgerond diploma toch aan hun vervolgopleiding moeten beginnen en de vakken dan later halen. Hagoort wil hierover in gesprek met roc’s, hogescholen en universiteiten. Op de eigen website spreekt de voorzitter van ‘creatieve en onconventionele oplossingen’. ‘We mogen geen enkele leerling een mislukte schoolcarrière door corona aandoen, omdat diegene zijn draai niet meer kan vinden.’

Naast een soepele overgang naar het vervolgonderwijs pleit de VO-raad voor een bonusjaar dat zittenblijven moet voorkomen. Leerlingen die moeite hebben om de draad op te pakken, komen in één klas waar ze meer tijd krijgen. Ze gaan verder waar ze in het schooljaar ervoor gebleven zijn. ‘Een deel van die leerlingen zal gedurende het jaar de vertraging inhalen en de opleiding volgens plan afronden. Een ander deel krijgt een bonusjaar om alles af te ronden’, aldus Hagoort.

Slechte plannen

AOb-bestuurder Evers vindt het “slechte plannen”. De eindexamens zijn volgens hem een afsluiting van het voortgezet onderwijs. “Het is een onafhankelijke toets waarmee we testen of leerlingen voldoende kennis hebben opgedaan en die de toegang is tot het vervolgonderwijs. Je voorkomt willekeur. Dat noemen we het civiel effect van een diploma. Valt dit weg, dan neemt de ongelijkheid enorm toe.”

Een diploma voorkomt willekeur. Dat noemen we het civiel effect van een diploma. Valt dit weg, dan neemt de ongelijkheid enorm toe.

Onlangs werd al bekend dat de nieuwe lichting eindexamenkandidaten weer een vak mag wegstrepen op hun eindlijst, er komt ook weer een extra herkansing en een derde tijdvak vanwege de coronapandemie en de gevolgen die het had op de lessen.

“Natuurlijk, ik vind ook dat deze leerlingen in een rotsituatie naar school zijn gegaan de afgelopen twee jaar", zegt Evers. "We komen leerlingen terecht tegemoet. Vorig jaar zorgden deze maatregelen voor de hoogste slagingspercentages. Ik vind het raar dat de schoolbestuurders deze maatregelen nu al ter discussie stellen en nog een stap verder willen. Het is onverantwoordelijk en demotiverend voor docenten die keihard werken om de eindexamens voor te bereiden."

Dat schoolbestuurders de eindexamen-maatregelen nu al ter discussie stellen en nog een stap verder willen is raar

Scholen hebben nu al de bevoegdheid om de overgang naar een volgende klas anders aan te pakken. “Alleen dit moet altijd in samenspraak met de docenten worden gedaan. Het vergt maatwerk en dus ook tijd voor docenten die ervoor gefaciliteerd worden. De werkdruk is al enorm hoog en door corona alleen maar gestegen. Dezelfde werkgevers hebben tot nu toe geen afspraken willen maken om deze werkdruk tegen te gaan.”

Basis

Evers vindt dat het beste voor de leerlingen nu is dat de basis op orde is. Elke leerling moet een goede docent hebben en in een kleine overzichtelijke klas zitten. “Dat zou pas echt helpen om achterstanden weg te werken. Laat de werkgevers zich daar mee bezig houden.”

Minister Dennis Wiersma zei in het AD al dat hij geen aanvullende maatregelen gaat nemen naar aanleiding van dit plan. 'Die zouden ook weer voor extra stress bij jongeren kunnen zorgen', aldus de minister in de krant.

Word lid van de AOb. Samen staan we sterker.