Alle

AOb: ‘Extra handen nodig voor goed onderwijs in corona-tijd'

Er zijn snel extra docenten nodig om de kwaliteit van het onderwijs op peil te houden. Alleen op die manier krijgen collega’s in het voortgezet onderwijs voldoende tijd om ook online goed les te geven, al dan niet naast hun werk in de klas. Dat zegt AOb-bestuurder Henrik de Moel.

Tekst Webredactie - Rob Voorwinden - - 4 Minuten om te lezen

handen-wassen-scaled-rv-1

Beeld: Typetank

Het wordt steeds lastiger om goed les te geven in het voortgezet onderwijs, zo blijkt uit reacties die de AOb van zijn leden ontvangt. Door quarantaine of ziekte vallen steeds meer leerlingen uit, waardoor docenten voor driekwart gevulde - of slechts half gevulde - groepen staan.

“De andere helft van de groep zou dan online les kunnen krijgen, maar dan draaien docenten in feite dubbele lessen”, zegt AOb-bestuurder De Moel. “Zoiets houd je niet lang vol. In geen enkele andere bedrijfstak is het aantal burn-outklachten zo hoog als in het onderwijs. En dat is een meting van vóór corona. Als we tijdens deze crisis het personeel in de scholen zich nu over de kop laten werken, zijn we nog veel verder van huis.”

We horen helaas te vaak dat collega’s live in de klas en tegelijkertijd online les moeten geven

Als het zo doorgaat met het aantal afwezigen, maken docenten zich volgens De Moel zorgen of ze hun leerlingen nog wel op een goede manier kunnen voorbereiden op het examen.

Dat laatste lukt in elk geval niet als de docenten langdurig dubbele diensten draaien. “We horen helaas te vaak dat van collega’s verwacht wordt dat ze live in de klas lesgeven en tegelijkertijd de afwezige kinderen online lesgeven via bijvoorbeeld Teams”, zegt De Moel. “In die situatie kan je volgens ons niet spreken van kwalitatief goed onderwijs. In het protocol voor het voortgezet onderwijs is ook afgesproken dat dit in principe niet kan.”

Tekortvakken

Volgens De Moel zijn er snel extra mensen nodig om de zittende docenten te ondersteunen, zoals extra leerkrachten (al zal dat moeilijk worden in tekortvakken) of onderwijsassistenten. Verder hebben de docenten meer tijd nodig om hun online lessen goed voor te bereiden, zeker als ze daarnaast ook nog hun werk in de klas moeten doen.

Het is beter om nu te investeren dan straks al die achterstanden weer te moeten inlopen

“Ik kan me ook voorstellen dat schoolbesturen plaatselijk gaan samenwerken om leraren vrij te maken en uit te wisselen voor het online lesgeven”, zegt De Moel. “Dat ligt altijd gevoelig vanwege concurrentie tussen scholen, maar dit zijn aparte tijden – nood breekt wet.”

De Moel roept het ministerie op te zorgen dat er snel extra handen in de klas komen. “Het is beter om nu te investeren dan straks al die achterstanden weer te moeten inlopen.”

Besmettingen

Ook uit berichten in de pers blijkt dat de coronaproblemen zich beginnen op te stapelen in het onderwijs. Zo waren er volgens de Telegraaf tien dagen geleden op het Amsterdamse Spinoza Lyceum nog 30 leerlingen besmet, maar is dat aantal inmiddels opgelopen tot 46 coronagevallen. Soortgelijke ontwikkelingen zijn te zien op het Christelijk College Nassau-Veluwe in Harderwijk (24 besmettingen) en het Jacob van Liesveldtcollege in Hellevoetsluis (20 besmettingen).

GGD

De lokale GGD komt in actie wanneer het tot een coronabesmetting op een school komt. De GGD kan ervoor kiezen om een enkele klas naar huis te sturen, maar soms gaat een hele school direct op slot. Dat gebeurde bijvoorbeeld bij het Linie College in Den Helder. Daar moeten 72 leerlingen en 32 medewerkers tien dagen thuisblijven vanwege een coronabesmetting.

Volgens NRC krijgt directeur Clemy Oomens van Het Rhedens, een school voor havo, atheneum en gymnasium in Rozendaal, dagelijks tientallen telefoontjes van ouders die hun kinderen ziek melden. Niet omdat ze corona hebben, maar omdat ze verkouden zijn, hoofdpijn hebben, snotteren. Of omdat een van hun ouders klachten heeft en in afwachting is van een coronatest. ‘De situatie op veel middelbare scholen is daardoor chaotisch, of dreigt dat te worden’, schrijft de krant.

Onze leden willen in grote meerderheid de scholen open houden, maar als de helft van de leerlingen er niet is, wordt het heel moeilijk om goed onderwijs te geven

In de Bollenstreek zitten zo'n 900 leerlingen van middelbare scholen thuis met 'milde klachten', meldt Omroep West. Bij het Teylingen College Leeuwenhorst in Noordwijkerhout zitten bijvoorbeeld 220 van de 1300 leerlingen preventief thuis. Het Northgo College in Noordwijk mist ruim 100 leerlingen, zegt rector Johan van der Plas. Ook op zijn school wordt hard gewerkt om de lessen voor thuiszitters zo goed mogelijk vorm te geven. Hierdoor komt er wel nog meer druk op leraren te liggen. 'Docenten verdienen een groot compliment', benadrukt Van der Plas.

Ook in het basisonderwijs stapelen de problemen zich op, onder andere door het snotneuzenbesluit van twee weken geleden. Kinderen met een snotneus mogen sindsdien weer naar school komen, maar als zij daar de leraar aansteken moet deze thuisblijven en heeft een hele klas geen les.

Schouders

“Onze leden willen in grote meerderheid de scholen open houden”, zegt De Moel. “Maar als de helft van de leerlingen er niet is, of een deel van de leraren niet, wordt het heel moeilijk om goed onderwijs te geven. Al mijn collega’s zetten de schouders eronder, al sinds het begin van deze epidemie. Ik vind het niet meer dan normaal dat de overheid er alles aan doet om hen daarbij te helpen.”