Actie tegen lerarentekort: 'Een super initiatief'
Het is nu al een succes, de actie van twee openbare Utrechtse schoolbesturen, in het voortgezet en primair onderwijs, om nieuwe leraren te trekken. “Ik geloof niet in dure overheidscampagnes. Gewoon de mensen laten zien hoe mooi ons werk is, hoe de school ruikt en voelt, dat werkt veel beter.”
Rector en scheikundeleraar Peter van Dijk van het Leidsche Rijn College in Utrecht trekt er deze week flink wat uren voor uit. Geïnteresseerden zijn school laten zien. Van de 120 mensen die zich voor de open dagen hebben aangemeld zijn er al 24 op zijn school komen kijken. Wie durft, mag zelfs een lesje geven. Het gezicht van Sander van Daatselaar vertrekt even. Daar had hij zich niet op voorbereid. Maar niks moet, alles mag. Oh ja, wel even een groen tasje om, dan zijn ze herkenbaar als meelopers. “Dat is wel erg uit m’n comfortzone,” grapt Remco van Dijk. “Het hele onderwijs is erg uit je comfortzone”, pareert rector Van Dijk glimlachend.
Ik zat op een berg in Nepal en wist: ik word leraar
Remco van Dijk weet het trouwens al zeker. Dit wordt zijn pad. Leraar biologie of wiskunde op een middelbare school. “Ik zat op een berg in Nepal en kreeg een ingeving: ik word leraar.” Hij had al bijna een baan, inclusief zij-instroomtraject, op een school in Amsterdam. Maar ze kwamen er niet uit in de onderhandeling. “Ik heb mijn hele loopbaan in het bedrijfsleven gezeten: natuurlijk ga ik er op achteruit. Dat is ook prima. Maar ik moet wel uit kunnen komen elke maand. Het liep stuk op de parkeerkosten en reiskosten. Doodzonde natuurlijk. Jij werkt voor de vakbond? Daar mag nog wel iets aan gebeuren.”
Tekortvak
In een groepje van drie stappen de meelopers achter Van Dijk aan de school door. Ook de toekomst van Sander van Daatselaar ligt op de middelbare school. Hij start in september een zij-instroomtraject richting docent natuurkunde, één van de tekortvakken in het voortgezet onderwijs. “Ik heb het in 2004 al eens overwogen, maar nu is het moment. Ook omdat ik weet dat er straks werk voor me is.” Een vriendin attendeerde hem op de open week van de Utrechtse scholen. “Een super initiatief natuurlijk. Elke kans om in de les mee te mogen kijken is er één.” En wat vindt hij spannendst aan een baan voor de klas? “Het orde houden denk ik. En of ik het vol ga houden. Het is zo intensief, je kunt geen moment de aandacht verliezen en bent eigenlijk voortdurend met twintig a dertig jongelui in gesprek.”
En, als hij de meelopers zo ziet, haalt rector Van Dijk de toekomstige leraar er dan meteen uit? “Nee. Vroeger, toen de leraar meer een figuur was die vooral directief werkte en orde hield misschien wel. Maar nu gaat het om: kun je contact maken met leerlingen? En: heb je ogen je achterhoofd? Want als je je helemaal verliest in het contact met één kind, dan breekt de rest bij wijze van spreken achter je rug de tent af.”
Van de Rabo naar de Pabo
Wat het harde resultaat wordt van deze week, vindt Van Dijk overigens niet het meest interessant. “Je hebt mensen aan het denken gezet: ze toch even de school ingetrokken. Ik geloof niet in dure overheidscampagnes voor dit soort onderwerpen. Mond tot mond werven, onze eigen passie voor het vak laten zien. We bedachten dit een paar weken geleden en kijk eens hoeveel mensen erop afkomen.” Ook van de Rabobank komen binnenkort nog eens honderd mensen kijken, met name op de basisscholen, vertelt Van Dijk. “Van de Rabo naar de pabo, grappen we wel eens.”
Meer belangstelling voor voortgezet onderwijs
De actie duurt officieel nog tot donderdag, maar Bram Donkers van Nuovo vertelt dat er voor sommige scholen zoveel belangstelling is dat het initiatief nog een staartje krijgt, begin volgende week. Er is overigens meer belangstelling voor het voortgezet onderwijs, 75 personen, dan voor de basisscholen van SPO Utrecht, daar kijken 45 personen. Donkers: “Het viel ons ook op, maar wat de verklaring daarvoor is, weet ik nog niet.”