AOb-wetenschapscollege 'De lerende student, zelfregulatie en het brein' met Jelle Jolles (live)
AOb-wetenschapscollege 'De lerende student, zelfregulatie en het brein' met Jelle Jolles
Voor onderwijspersoneel in het MBO, HBO en WO
Hoe komt het dat ook een slimme, nieuwsgierige en verstandige student regelmatig van die oliedomme dingen doet? Waarom is hij of zij soms volkomen ongeïnteresseerd in de leerstof en later juist super gemotiveerd? En wat maakt het zo moeilijk voor de student om zelf de regie te nemen over het leerproces? Het antwoord op deze vragen luidt: ook de student is nog ‘werk in uitvoering’. Na het 18e jaar is hij of zij juridisch volwassen maar de neuropsychologische ontwikkeling loopt door tot het 23 à 25e jaar. De lerende student moet nog veel kennis en ervaringen opdoen en deze periode moet daarom worden beschouwd als die van de ‘bijna-volwassenheid’ (Engels: ‘emergent adulthood’). Dit betekent het een en ander voor het hoger onderwijs en voor onze rol als docent.
In dit wetenschapscollege gaat Jolles in op de lerende student en het brein en de ontwikkeling over de periode van de bijna-volwassenheid. Zelfinzicht en zelfregulatie komen aan de orde maar ook het welbevinden en de vraag ‘wat kun je wel en wat (nog) niet van de student verwachten?'. Hij gaat in in op de rol van nieuwsgierigheid en de ondernemende attitude en hoe je die als docent kunt stimuleren. Ook de planningsvaardigheden en het overzien van consequenties komen aan de orde. Jolles bespreekt het grote belang van de mondelinge taalvaardigheden en geeft handvatten voor de ontwikkeling van het denken en redeneren. De docent is de motor van het leerproces en geeft daartoe actief steun, sturing en inspiratie. Daardoor ontwikkelt de student het vermogen om goed overwogen keuzes te kunnen maken en om goede leerprestaties neer te zetten en - uiteindelijk - zelfstandig te worden.
Korte bio:
Jelle Jolles is klinisch neuropsycholoog en specialist op gebied van leren, geheugen, ontplooiing en het brein. Hij is hoogleraar emeritus en werkt vanuit de adviespraktijk NeuroPsy aan onderwijsinnovatie. Al vele jaren pleit hij voor een intensieve dialoog tussen wetenschap en samenleving. Hij is publicist en auteur van de bestsellers Het tienerbrein en Leer je kind kennen: over ontplooiing, leren, denken en het brein’.
Details
3511 BS UTRECHT